Notowania

rupert murdoch
28.10.2013 14:15

Afera podsłuchowa w tabloidach Ruperta Murdocha. Podejrzani przed sądem

Zarówno Sun, jak i nieukazujący się już NotW należą do międzynarodowego koncernu prasowego Ruperta Murdocha.

Podziel się
Dodaj komentarz
(Bright Meadow/CC/Flickr)

Proces głównych postaci brytyjskiej afery rozpoczął się dziś przed sądem w Londynie. Wśród ośmiorga oskarżonych są byli redaktorzy naczelni tabloidów The Sun oraz News of the World: Rebekah Brooks i Andy Coulson.

To jeden z najbardziej sensacyjnych procesów ostatnich lat, któremu towarzyszy duże zainteresowanie mediów brytyjskich, australijskich i amerykańskich. Zarówno _ Sun _, jak i nieukazujący się już _ NotW _ należą do międzynarodowego koncernu prasowego Ruperta Murdocha - naturalizowanego Amerykanina, z pochodzenia Australijczyka.

Afera podsłuchowa ma wiele wątków. Najważniejsze z nich dotyczą zlecania hakerskich włamań do skrzynek głosowych osobistości życia publicznego, celebrytów i ofiar głośnych przestępstw oraz opłacania funkcjonariuszy i urzędników państwowych w zamian za poufne informacje.

Zarówno Brooks jak i Coulson byli aktywni za kulisami rządzącej obecnie Wielką Brytanią Partii Konserwatywnej. Coulson w latach 2007-10 był spin doktorem obecnego premiera Davida Camerona jako lidera opozycji. Po jego wyborczym zwycięstwie Coulson odpowiadał za komunikację w urzędzie premiera do stycznia 2011 roku. Z Brooks Cameron zna się na stopie towarzyskiej.

Główne zarzuty dotyczą podsłuchiwania nagrań z prywatnych poczt głosowych między 3 października 2000 roku a 9 sierpnia 2006 roku. Oskarżeni mieli to robić wspólnie ze współoskarżonymi w procesie: byłym szefem działu newsów _ NotW _ Ianem Edmondsonem i byłym redaktorem prowadzącym tabloidu Stuartem Kuttnerem.

Brooks - byłej redaktor naczelnej _ NotW _ (2000-03), _ The Sun _ (2003-06) i dyrektor wykonawczej koncernu prasowego News International (2009-11) postawiono cztery dodatkowe zarzuty. Dwa dotyczą działań na szkodę urzędu publicznego i przekupstwa funkcjonariuszy publicznych. Dwa dalsze - działania na szkodę wymiaru sprawiedliwości - matactw dowodowych.

Dwa zarzuty dotyczące działań na szkodę urzędu publicznego ma też Coulson - naczelny _ NotW _ w latach 2003-07. Akt oskarżenia zarzuca mu działanie w zmowie na szkodę urzędu publicznego wraz z dwoma innymi osobami na przełomie 2002 i 2003 roku oraz w roku 2005.

Jedno z takich działań w zmowie, jak się sądzi, dotyczy próby pozyskania prywatnej listy numerów telefonów komórkowych osób z otoczenia księcia Williama.

Współoskarżonymi w procesie są także: mąż Brooks - Charlie, Clive Goodman - były redaktor _ NotW _ pisujący na temat brytyjskiej rodziny królewskiej, Cheryl Carter - była asystentka Brooks w News International oraz Mark Hanna - były szef ochroniarzy w News International. Nikt z oskarżonych nie przyznaje się do winy.

Na rozprawie sędzia zaprzysiągł ławę przysięgłych. Właściwe postępowanie odbędzie się w przyszłym tygodniu, gdy wystąpi prokurator. Proces potrwa około sześciu miesięcy. Odbywa się on w czasie, gdy rozstrzyga się model regulacji brytyjskiego rynku prasowego. Na liście świadków jest sto osób. Przygotowanie procesu zajęło ponad rok, a uczestniczy w nim dziewięć ekip prawniczych.

Czytaj więcej w Money.pl
Są zarzut w sprawie afery podsłuchowej Wśród oskarżonych jest Rebekah Brooks, była redaktor naczelna News of the World i The Sun, a później dyrektor koncernu prasowego News International.
Afera w Wlk. Brytanii. Dziennikarze zatrzymani Brytyjska policja zatrzymała w środę sześcioro dziennikarzy zlikwidowanego w 2011 r. tabloidu "News of the World" ("NotW") w związku ze śledztwem w sprawie afery podsłuchowej.
Scotland Yard sprzedał drastyczne informacje Dotyczyły ofiar przestępstw, wypadków, incydentów i zbrodni.
Tagi: rupert murdoch, wiadomości, wiadmomości, gospodarka, prawo, wiadmości, pap
Źródło:
PAP
komentarze
+1
+1
ważne
smutne
ciekawe
irytujące
Napisz komentarz