Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Zmiana operatora? Prawo chroni abonentów

0
Podziel się:

Warunki umowy o świadczenie usług telekomunikacyjnych nie mogą utrudniać abonentowi korzystania z prawa do zmiany dostawcy usług.

Zmiana operatora? Prawo chroni abonentów

W związku z informacją o wszczęciu przez Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów postępowania w sprawie praktyk operatorów telekomunikacyjnych, którzy są podejrzani o utrudnianie swoim abonentom odstąpienia od umowy, należy przypomnieć, że Prawo telekomunikacyjne zawiera szereg regulacji, których celem jest zapewnienie abonentom prawa do zmiany operatora i zwiększenie konkurencyjności rynku.

Przepisy te są wynikiem implementacji norm prawa europejskiego, w tym przede wszystkim dyrektywy 2002/22/WE w sprawie usługi powszechnej. Zgodnie z przepisami dyrektywy, państwa członkowskie zobowiązane są zapewnić abonentom przyjazne warunki zmiany dostawcy usług. Ułatwienia te obejmują m.in. możliwość zachowania dotychczasowego numeru, obowiązek stosowania przez operatorów uzasadnionych cen związanych z przeniesieniem, które nie powinny zniechęcać do takich zmian, krótki czas oczekiwania na przeniesienie i aktywację numeru, początkowy okres związania umową terminową nie dłuższy niż 24 miesiące, a także przyjazne warunki i procedury rozwiązania umowy.

Stosownie do wymienionych wyżej wytycznych, Prawo telekomunikacyjne deklaruje jako zasadę, że warunki umowy o świadczenie publicznie dostępnych usług telekomunikacyjnych nie mogą uniemożliwiać lub utrudniać abonentowi korzystania z prawa do zmiany dostawcy usług świadczącego publicznie dostępne usługi telekomunikacyjne.

Mając to na uwadze, Prezes UOKiK uznał, że niewręczanie przez operatorów formularza odstąpienia od umowy lub żądanie zwrotu ulgi od konsumenta odstępującego od zamówienia przed rozpoczęciem świadczenia usług, mogą stanowić przykłady praktyk niedozwolonych, godzących w prawo zmiany operatora.

Trudno w tej chwili prognozować ostateczny wynik tej sprawy, jednak należy przypomnieć, że jeśli operator zawiera z konsumentami umowy poza lokalem przedsiębiorstwa bądź na odległość, to poza obowiązkami wynikającymi z Prawa telekomunikacyjnego, obciążają go również inne zobowiązania. Ich przykładem jest obowiązek, o którym mowa w ustawie o ochronie niektórych praw konsumentów, która nakazuje poinformować konsumenta na piśmie o prawie odstąpienia od umowy, oraz zakazuje pobierania z tego tytułu jakichkolwiek opłat.

Dodać należy, że Prawo telekomunikacyjne upoważnia dostawców usług do pobierania od abonentów rozwiązujących przedterminowo umowę m.in. równowartości przyznanej im ulgi, pomniejszonej o proporcjonalną jej wartość za okres od dnia zawarcia umowy do dnia jej rozwiązania. Jeśli tak, to postępowanie prowadzone przez UOKiK odpowie na pytanie, czy zwrot ulgi należy się przedsiębiorcom telekomunikacyjnym nie tylko w przypadku rozwiązania umowy, ale także odstąpienia od niej przez abonenta.

Czytaj więcej w Money.pl
Zrywasz z deweloperem? Oto konsekwencje Ustawa przewiduje jedynie sześć przypadków możliwości odstąpienia przez klienta od umowy z deweloperem.
Tankujemy coraz gorsze paliwa. Zobacz, na których stacjach Kontrola blisko tysiąca stacji i hurtowni, wykazała, że coraz więcej paliw nie spełnia norm.
Niższe ceny gazu? W tej chwili nie ma szans Eksperci studzą optymizm. Na niższe rachunki za gaz będziemy musieli jeszcze długo poczekać. Oto dlaczego.

Autor jest radcą prawnym w Chałas i Wspólnicy Kancelaria Prawna, oddział w Toruniu

Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
KOMENTARZE
(0)