Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Kto musi stosować Ustawę o efektywności energetycznej?

0
Podziel się:

Podmioty z sektora finansów publicznych mają obowiązek stosować co najmniej dwa środki poprawy efektywności energetycznej.

Kto musi stosować Ustawę o efektywności energetycznej?

Upłynęło pół roku od uchwalenia Ustawy o efektywności energetycznej. Cel jest szczytny, choć opóźniony o trzy lata względem wymogów prawa Unii Europejskiej. Te nakazują do roku 2016 uzyskać oszczędność energii finalnej, czyli tej zużytej przez odbiorcę końcowego, w ilości nie mniejszej niż 9 proc. średniego krajowego zużycia tej energii w ciągu roku. Uśrednienie to ma obejmować także lata 2011-2015. Jednak podstawowym problemem jest to, kogo ustawa dotyczy.

Ustawa posługuje się pojęciami z zakresu odrębnego aktu prawnego - Ustawy z 10 kwietnia 1997 r. Prawo energetyczne. Jednym z najważniejszych jest definicja odbiorcy końcowego. Obecne jej brzmienie zawdzięczamy nowelizacji z 8 stycznia 2010 r. o zmianie ustawy - Prawo energetyczne oraz o zmianie niektórych innych ustaw. Zgodnie z nią odbiorca końcowy to podmiot dokonujący zakupu paliw lub energii na własny użytek, przy czym do własnego użytku nie zalicza się energii elektrycznej zakupionej w celu jej zużycia na potrzeby wytwarzania, przesyłania lub dystrybucji.

Ustawa pojawiła się w polskim porządku prawnym wskutek wypełnienia postanowień Dyrektywy 2006/ 32/ WE z 5 kwietnia 2006 r. w sprawie efektywności końcowego wykorzystania energii i usług energetycznych oraz uchylającej dyrektywę Rady 93/76/ EWG. Wzorcową rolę w procesie wdrażania rozwiązań mają pełnić jednostki sektora publicznego. Są nimi podmioty sektora finansów publicznych, o którym mowa w art. 9 Ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych. Mają obowiązek stosować co najmniej dwa środki poprawy efektywności energetycznej określone w art. 10 ust. 2 Ustawy.

Zaniechanie wypełnienia tego wymogu nie grozi w zasadzie niczym. Rozdział 6 Ustawy o efektywności energetycznej wymienia katalog kar pieniężnych, jednakże nie dotyczą jednostek sektora publicznego. Można spekulować, czy niedopełnienie obowiązków do końca roku 2016 skutkować będzie odpowiedzialnością karną, choć wydaje się mało prawdopodobne, by podlegało to penalizacji.

Łatwiejsza do wyobrażenia jest odpowiedzialność oparta, przykładowo, na art. 101a Ustawy o samorządzie gminnym. Mianowicie w przypadku, gdy organ gminy nie wykonuje czynności nakazanych prawem, każdemu, kto uważa, że narusza to jego interes prawny lub uprawnienie, wolno złożyć skargę do sądu administracyjnego - po bezskutecznym wezwaniu do działania. Można więc powątpiewać w praktyczne zastosowanie postulatu o _ wzorcowej roli _, jaką zgodnie z Dyrektywą w tej dziedzinie mają odgrywać jednostki sektora publicznego.


Sektor niepubliczny

Inny jest krąg zainteresowanych w sektorze niepublicznym. Ustawa dotyczy przedsiębiorstw energetycznych, odbiorców końcowych, towarowych domów maklerskich i domów maklerskich. Ich obowiązki są dwojakiego rodzaju. Albo dany podmiot ma uzyskać i przedstawić do umorzenia Prezesowi URE świadectwo efektywności energetycznej - tzw. _ biały certyfikat _, albo uiścić opłatę zastępczą. Wysokość nie jest jeszcze znana, ponieważ przepisy Ustawy umożliwiające jej obliczenie, w tym nakazujące Ministrowi Gospodarki wydanie stosownego rozporządzenia, wchodzą w życie dopiero 1 stycznia 2012 r.

Odbiorca końcowy

Jak czytamy w uzasadnieniu rządowego projektu ustawy, przepisy dotyczą w szczególności odbiorców końcowych, _ rozumianych zgodnie z art. 3 Dyrektywy jako osoby fizyczne lub prawne, które dokonują zakupu energii na własny użytek _. Jednak wykładnia gramatyczna Ustawy prowadzi do innych wniosków.

Słownik Ustawy odsyła do art. 3 pkt 13a Prawa energetycznego, lecz dalsza treść Ustawy o efektywności energetycznej wyróżnia podgrupę odbiorców końcowych. Mianowicie zgodnie z art. 12 ust. 2 obowiązki dotyczą odbiorców końcowych, którzy wykazują następujące cechy:

  • są przyłączeni do sieci na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej,
    • są członkami giełdy towarowej w rozumieniu art. 2 pkt 5 Ustawy o giełdach towarowych,
    • zawierają transakcje we własnym imieniu na giełdzie towarowej.

Dokonując wykładni przepisu Ustawy o efektywności energetycznej, można analogicznie posiłkować się art. 9a ust. 1a pkt 2 Prawa energetycznego, który ma podobną konstrukcję, choć dotyczy transakcji zakupu na giełdzie energii wytworzonej w odnawialnych źródłach. Nie ulega wątpliwości, że w przepisie tym chodzi jedynie o odbiorców końcowych, którzy dokonują zakupu na giełdzie. Nie dotyczy zatem odbiorców końcowych zakupujących energię w inny sposób niż w drodze transakcji giełdowej.

Warto jeszcze wyjaśnić kwestię _ przyłączenia do sieci na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej _. Otóż art. 7 Prawa energetycznego zawiera obowiązkowe elementy umowy o przyłączenie do sieci. Jednym z nich jest miejsce rozgraniczenia własności sieci przedsiębiorstwa energetycznego i instalacji podmiotu przyłączanego. Zatem przyłączenie do sieci na terytorium RP oznacza, że miejsce rozgraniczenia własności sieci i instalacji ma się na tym terytorium znajdować.

Czytaj w Money.pl
[ ( http://static1.money.pl/i/h/28/t141340.jpg ) ] (http://prawo.money.pl/aktualnosci/okiem-eksperta/artykul/wlasciciel;domu;powinien;miec;kontrole;licznika;pradu,43,0,860203.html) Właściciel domu powinien mieć kontrolę licznika prądu Prawo energetyczne nie wymaga, by odbiorca miał cokolwiek wspólnego z nieruchomością. Problemy zaczynają się, gdy najemca jest nierzetelny.
[ ( http://static1.money.pl/i/h/158/t87198.jpg ) ] (http://www.money.pl/gospodarka/wiadomosci/artykul/urzednik;zdecyduje;czy;tu;smierdzi,53,0,806709.html) Urzędnik zdecyduje, czy tu śmierdzi Zapach niewyczuwalny, słaby, wyraźny lub bardzo mocny - urzędnik oceni i w razie czego wlepi karę.
[ ( http://static1.money.pl/i/h/246/t88054.jpg ) ] (http://prawo.money.pl/aktualnosci/okiem-eksperta/artykul/ograniczenia;w;dostarczaniu;pradu;i;ciepla,37,0,715813.html) Ograniczenia w dostarczaniu prądu i ciepła Zakład energetyczny może ograniczyć dostarczanie energii do 72 godzin. Jakie prawa ma przedsiębiorca?

Autor jest radcą prawnym, specjalistą prawa energetycznego w Chałas i Wspólnicy Kancelaria Prawna, Oddział w Toruniu

porady prawne
prawo
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
KOMENTARZE
(0)