Money.plPrawoOrzecznictwo

Trybunał Konstytucyjny

Postanowienie z dnia 1995-10-03 - W 4/95
Repertorium:W | Repertorium Trybunału Konstytucyjnego - uchwały i postanowienia w przedmiocie powszechnie obowiązującej wykładni ustaw (1990-1997).
Sygnatura:W 4/95
Tytuł:Postanowienie z dnia 1995-10-03
Opis:(OTK 1995 cz. II)
Publikacja w Z.U.Z.U. 1995 / 2 / 13

13

POSTANOWIENIE

z dnia 3 października 1995 r.

Sygn. akt W. 4/95

Trybunał Konstytucyjny w pełnym składzie:

Andrzej Zoll - przewodniczący

Zdzisław Czeszejko-Sochacki

Tomasz Dybowski

Lech Garlicki

Stefan J. Jaworski

Krzysztof Kolasiński

Wojciech Łączkowski - sprawozdawca

Ferdynand Rymarz

Jadwiga Skórzewska-Łosiak

Wojciech Sokolewicz

Janusz Trzciński

Błażej Wierzbowski

po rozpoznaniu w dniu 3 października 1995 r. na posiedzeniu niejawnym wniosku Rzecznika Praw Obywatelskich z dnia 27 marca 1995 r.

o ustalenie powszechnie obowiązującej wykładni art. 2 ust. 2 ustawy z dnia 2 lipca 1994 r. o najmie lokali mieszkalnych i dodatkach mieszkaniowych (Dz.U. Nr 105, poz. 509) wyłączającego z zakresu stosowania przepisów ustawy lokale mieszkalne będące w dyspozycji jednostek organizacyjnych podległych Ministrom: Obrony Narodowej, Spraw Wewnętrznych oraz Ministrowi Sprawiedliwości w zakresie Służby Więziennej, a w szczególności o ustalenie, czy wyłączenie tych lokali spod przepisów ustawy oznacza równoczesne wyłączenie najemców tych lokali z uprawnień do dodatku mieszkaniowego gwarantowanego art. 39 ust. 1 ustawy

p o s t a n o w i ł

umorzyć postępowanie

U z a s a d n i e n i e:

Rzecznik Praw Obywatelskich występując do Trybunału Konstytucyjnego o ustalenie powszechnie obowiązującej wykładni art. 2 ust. 2 cytowanej wyżej ustawy z dnia 2 lipca 1994 r. o najmie lokali mieszkalnych i dodatkach mieszkaniowych, uwzględniał stan prawny istniejący w dniu sporządzenia wniosku tj. w dniu 27 marca 1995 r. W dniu tym obowiązującym tekstem przytoczonej wyżej ustawy był tekst ogłoszony w Dzienniku Ustaw z 1994 r. Nr 105, poz. 509. Przedmiotem wniosku o wykładnię był art. 2 ust. 2 powyższej ustawy. Miał on następujące brzmienie:

“Przepisów ustawy nie stosuje się do lokali mieszkalnych będących w dyspozycji jednostek organizacyjnych podległych Ministrom: Obrony Narodowej, Spraw Wewnętrznych oraz Ministrowi Sprawiedliwości w zakresie Służby Więziennej”.

Z uzasadnienia wniosku Rzecznika Praw Obywatelskich wynika, że nie zgadza się On z interpretacją cytowanego wyżej przepisu w sposób pozbawiający najemców lokali, o których w nim mowa, uprawnień do dodatku mieszkaniowego gwarantowanego art. 39 ust. 1 omawianej ustawy. Tymczasem taką interpretację - według informacji Rzecznika Praw Obywatelskich - stosują organy administracji publicznej. Wnioskodawca twierdzi, że pozostaje to w sprzeczności z art. 1 i art. 67 ust. 2 utrzymanych w mocy przepisów konstytucyjnych. Intencja Rzecznika Praw Obywatelskich była więc wyraźna i zmierzała do uznania w trybie powszechnie obowiązującej wykładni Trybunału Konstytucyjnego, że art. 2 ust. 2 cytowanej ustawy nie ma związku z uprawnieniami do dodatku mieszkaniowego.

Po nadaniu sprawie biegu został zmieniony przepis mający być przedmiotem wykładni. Art. 92 ustawy z dnia 22 czerwca 1995 r. o zakwaterowaniu Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej (Dz.U. Nr 86, poz. 433) nadał kwestionowanemu przez Rzecznika Praw Obywatelskich przepisowi brzmienie następujące:

“Przepisów ustawy nie stosuje się, z wyjątkiem rozdziału 6, do lokali mieszkalnych będących w dyspozycji jednostek organizacyjnych podległych lub nadzorowanych przez Ministrów Obrony Narodowej i Spraw Wewnętrznych oraz Ministra Sprawiedliwości w zakresie Służby Więziennej”. W związku z tym, że wspomniany wyżej rozdział 6 ustawy o najmie lokali mieszkalnych i dodatkach mieszkaniowych zawiera przepisy przyznające prawo do dodatków mieszkaniowych, bezprzedmiotowe stały się wątpliwości podniesione we wniosku Rzecznika Praw Obywatelskich.

Wnioskodawca odpowiadając na pytanie Trybunału Konstytucyjnego, w piśmie z dnia 18 września 1995 r. stwierdził, że nowelizacja art. 2 ust. 2 ustawy z dnia 2 lipca 1994 r. o najmie lokali mieszkalnych i dodatkach mieszkaniowych, zbiega się z jego intencją wyrażoną we wniosku o dokonanie powszechnie obowiązującej wykładni wymienionego wyżej przepisu i wycofał wniosek.

W tej sytuacji Trybunał Konstytucyjny umorzył postępowanie, gdyż w sprawach dotyczących powszechnie obowiązującej wykładni ustaw może się ono toczyć jedynie na wniosek uprawnionego podmiotu.

W | Repertorium Trybunału Konstytucyjnego - inne orzeczenia:
dokumentpublikacja
W 2/97   Postanowienie z dnia 1997-11-12
Z.U. 1997 / 3_4 / 63
W 1/97   Uchwała z dnia 1997-04-30
art. 5, art. 91 ust. 3, art. 79 ust. 3 i art. 87 ust. 4 ustawy z dnia 28 maja 1993 roku - Ordynacja wyborcza do Sejmu RP oraz art. 77 ust. 2 tej ustawy w związku z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 10 maja 1991 roku - Ordynacja wyborcza do Senatu RP
Z.U. 1997 / 2 / 26
W 9/96   Postanowienie z dnia 1997-11-12
Z.U. 1997 / 3_4 / 61
W 7/96   Uchwała z dnia 1997-05-14
w sprawie języka państwowego i języka urzędowania rządowych i samorządowych władz administracyjnych
Z.U. 1997 / 2 / 27
W 5/96   Postanowienie z dnia 1997-04-29
Z.U. 1997 / 2 / 28
  • Adres publikacyjny: