Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

OZ 451/04 - Postanowienie NSA z 2004-09-30

0
Podziel się:

Sąd Administracyjny nie ma w obecnie obowiązującym stanie prawnym kompetencji do wstrzymania "czynności" dokonywanych w granicach danej sprawy na podstawie art. 63 par. 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi /Dz.U. nr 153 poz. 1270/ jeżeli nie były bezpośrednio zaskarżone do Sądu.

Tezy

Sąd Administracyjny nie ma w obecnie obowiązującym stanie prawnym kompetencji do wstrzymania "czynności" dokonywanych w granicach danej sprawy na podstawie art. 63 par. 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi /Dz.U. nr 153 poz. 1270/ jeżeli nie były bezpośrednio zaskarżone do Sądu.

Sentencja

Naczelny Sąd Administracyjny po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej zażalenia C. Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością w S. od postanowienia Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 5 maja 2004 r., VII SA/Wa 227/04 o oddaleniu wniosku o wstrzymanie czynności egzekucyjnych w sprawie ze skargi C. Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością w S. na postanowienie Głównego Inspektora Nadzoru Budowlanego z dnia 3 lutego 2004 r., (...) w przedmiocie odmowy wstrzymania czynności egzekucyjnych postanawia - oddalić zażalenie.

Uzasadnienie

Postanowieniem z dnia 5 maja 2004 r. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie odmówił wstrzymania czynności egzekucyjnych prowadzonych na mocy tytułu wykonawczego z dnia 3 marca 2000 r. (...). W ocenie Sądu skarżący nie wykazali, iż spełnione są przesłanki uzasadniające wstrzymanie wykonania zaskarżonej decyzji, o których mowa w art. 61 par. 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi /Dz.U. nr 153 poz. 1270/. Wojewódzki Sąd Administracyjny wskazał ponadto, iż wniosek został złożony na etapie postępowania egzekucyjnego w przedmiocie nakazu rozbiórki, a postępowanie egzekucyjne ze swej istoty jest dolegliwe i rodzi negatywne skutki faktyczne.

W zażaleniu skarżąca Spółka wniosła o uchylenie zaskarżonego postanowienia i "na zasadzie art. 61 par. 3 ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi wstrzymanie wykonania czynności egzekucyjnych w sprawie do czasu rozstrzygnięcia skargi". Zdaniem skarżącej za uwzględnieniem jej wniosku przemawia to, że "wykonanie tej rozbiórki w chwili obecnej może doprowadzić do zawieszenie działalności spółki i znacznego pogorszenie jej sytuacji finansowej, a w dalszej kolejności też nawet do ograniczenia jej działalności".

Naczelny Sąd Administracyjny zważył, co następuje:

Zażalenie nie jest zasadne.

Zgodnie z art. 61 par. 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, po "przekazaniu sądowi skargi sąd może na wniosek skarżącego wydać postanowienie o wstrzymaniu wykonania w całości lub w części aktu lub czynności, o których mowa w art. 61 par. 1, jeżeli zachodzi niebezpieczeństwo wyrządzenia znacznej szkody lub spowodowania trudnych do odwrócenia skutków, z wyjątkiem przepisów prawa

miejscowego, które weszły w życie, chyba że ustawa szczególna wyłącza wstrzymanie ich wykonania. Odmowa wstrzymania wykonania aktu lub czynności przez organ nie pozbawia skarżącego złożenia wniosku do sądu. Dotyczy to także aktów wydanych lub podjętych we wszystkich postępowaniach prowadzonych w granicach tej samej sprawy".

Dla rozstrzygnięcia niniejszej sprawy podstawowe znaczenie na wykładnia przepisu art. 61 par. 3 zdanie trzecie ww. ustawy. W myśl art. 61 par. 3 in fine skarżący może wnosić o wstrzymanie "aktów" wydanych lub podjętych we wszystkich postępowaniach prowadzonych w granicach tej samej sprawy. Wykładnia językowa tego przepisu jednoznacznie wskazuje, iż ustawodawca w art. 61 par. 3 in fine /zdanie trzecie/ celowo pominął użyte wcześniej /w poprzednio obowiązującej ustawie o Naczelnym Sądzie Administracyjnym/ w podobnie brzmiącym przepisie słowo "czynności". Powoduje to, iż sąd administracyjny nie ma w obecnie obowiązującym stanie prawnym kompetencji do wstrzymywania "czynności" dokonywanych w granicach danej sprawy, na podstawie art. 61 par. 3, jeśli nie były one bezpośrednio zaskarżone do Sądu.

Przechodząc na grunt niniejszej sprawy należy zauważyć, iż C. Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością w Sopocie wniosła skargę w na postanowienie Głównego Inspektora Nadzoru Budowlanego z dnia 3 lutego 2004 r., (...) utrzymujące w mocy postanowienie (...) Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego o odmowie wstrzymania czynności egzekucyjnych i postępowania egzekucyjnego.

Nie ulega więc wątpliwości, iż czynności egzekucyjne prowadzone w granicach tej sprawy nie zostały bezpośrednio zaskarżone do sądu administracyjnego. Powoduje to, iż sąd administracyjny na podstawie art. 61 par. 3 in fine ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi nie może wstrzymać czynności egzekucyjnych dokonywanych w ramach postępowania egzekucyjnego prowadzonego w niniejszej sprawie.

Z tych względów na podstawie art. 184 w zw. z art. 197 par. 2 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi /Dz.U. nr 153 poz. 1270 ze zm./ zażalenie należało oddalić.

orzecznictwo nsa
orzecznictwo
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
KOMENTARZE
(0)