Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Zmiana wykonawcy autostrady A2 to duże ryzyko

0
Podziel się:

Niezależnie od wyboru wariantu dalsza realizacja budowy A2 będzie obciążona sporym ryzykiem, a nowy wykonawca - ogromną odpowiedzialnością.

Zmiana wykonawcy autostrady A2 to duże ryzyko
(PAP/Grzegorz Michałowski)

Nadal nie są znane wyniki negocjacji pomiędzy rządem i Generalna Dyrekcje Dróg Krajowych i Autostrad a konsorcjum Covec. Znamy za to zapowiedzi wznowienia w lipcu prac przy budowie autostrady A2 oraz zapewnienia, że podwykonawcy konsorcjum nadal będą realizować prace i dostawy. Wydaje się to być jednak niemożliwe.

W kontekście powyższych zapewnień pojawiło się kilka scenariuszy dalszych wydarzeń przy założeniu, że umowa z wykonawcą zostanie rozwiązana albo przez Covec albo przez GDDKiA.

Przejęcie budowy przez GDDKiA

Niezrozumiałe z punktu widzenia przepisów ustawy Prawo zamówień publicznych, ustawy o drogach publicznych i innych są twierdzenia odnośnie jednego z możliwych scenariuszy czyli _ przejęcia przez GDDKiA budowy _. Biorąc pod uwagę, iż GDDKiA jest to centralny urząd administracji rządowej, czyli zamawiający w rozumieniu przepisów Prawa zamówień publicznych, nie może być on jednocześnie wykonawcą w rozumieniu przepisów.

Być może twórcy tej teorii opierają się na treści Klauzuli 15 FIDIC, opisującej przesłanki odstąpienia od umowy przez zamawiającego. Jest w niej mowa między innymi: _ Po odstąpieniu zamawiający może ukończyć roboty i/lub zaangażować do tego jakiekolwiek inne osoby. Zamawiający i inne osoby mogą wtedy użyć jakichkolwiek dóbr, dokumentów wykonawcy i innej dokumentacji projektowej sporządzonej przez lub na rzecz wykonawcy _.

[ ( http://static1.money.pl/i/h/86/t20054.jpg ) ] (http://www.money.pl/gospodarka/wiadomosci/artykul/grabarczyk;tlumaczy;sie;z;a2,125,0,847997.html) Grabarczyk tłumaczy się z A2
Aby ją jednak zastosować i _ przejąć _ budowę, czyli ukończyć roboty GDDKiA musiałaby mieć własny potencjał osobowy i techniczny. Nie sposób bowiem utożsamiać pojęcia _ jakichkolwiek dóbr wykonawcy _ z podwykonawcami zatrudnianymi przez Covec. Przejęcie mogłoby nastąpić w odniesieniu do materiałów zakupionych przez konsorcjum lub też posiadanego przez nie sprzętu.

Do zaangażowania podwykonawców Covec czyli _ innych osób/podmiotów _, w rozumieniu Klauzuli 15, GDDKiA musi stosować przepisy ustawy pzp. Dokończenie realizacji inwestycji jest bowiem zamówieniem publicznym, a tego można udzielić jedynie podmiotowi wybranemu zgodnie z przepisami ustawy (art. 7 ust. 3 ustawy).

Przetarg

Innym scenariuszem na dokończenie budowy autostrady jest przetarg - nieograniczony bądź ograniczony. To scenariusz najbardziej prawidłowy z punktu widzenia zasad udzielenia zamówień publicznych, jednak niweczący szanse na zrealizowanie inwestycji w terminie. Czas inwentaryzacji wykonanych prac i dopełnienia wszystkich procedur związanych z przygotowaniem postępowania oraz czas trwania samej procedury przetargowej to zdaniem ekspertów z branży drogowej co najmniej kilka miesięcy.

[ ( http://static1.money.pl/i/h/115/t80243.jpg ) ] (http://www.money.pl/gospodarka/wiadomosci/artykul/chinczycy;zaplaca;-;kibice;dojada,252,0,833276.html) Chińczycy zapłacą - kibice dojadą?

Udzielenie zamówienia z wolnej ręki

Pozostaje rozwiązanie pośrednie, również obarczone ryzykiem, czyli udzielenie przez GDDKiA zamówienia z wolnej ręki wybranemu wykonawcy lub wykonawcom (przy podziale zamówienia na części) np. sąsiednich odcinków autostrady. Należy jednak pamiętać, iż dla udzielenia zamówienia z wolnej ręki niezbędne jest wykazanie przez zamawiającego spełnienia ustawowych przesłanek (art. 67 pzp) - w przeciwnym razie istnieje zagrożenie unieważnienia umowy z nowym wykonawcą.

Ponadto GDDKiA nie może zrezygnować z opisu przedmiotu zamówienia/przedmiotu umowy, bez którego nie sposób wycenić prac pozostałych do wykonania, a do tego również potrzebna będzie inwentaryzacja robót zrealizowanych przez Covec.

Niezależnie od wyboru wariantu dalsza realizacja inwestycji będzie obciążona sporym ryzykiem, a nowy wykonawca lub wykonawcy - ogromną odpowiedzialnością.

Czytaj w Money.pl
[ ( http://static1.money.pl/i/h/59/t141627.jpg ) ] (http://www.money.pl/gospodarka/wiadomosci/artykul/drogowy;poslizg;grabarczyk;to;przez;poprzednie;rzady;i;powodzie,189,0,848061.html) Drogowy poślizg. Grabarczyk: to przez poprzednie rządy i powodzie Minister apelował do opozycji: _ Nie dopuścimy do kompromitacji, a wy powinniście trzymać za nas kciuki _.
[ ( http://static1.money.pl/i/h/183/t86455.jpg ) ] (http://moto.money.pl/wiadomosci/infrastruktura/artykul/a2;gotowa;na;euro;2012;kilka;rozwiazan,57,0,841273.html) A2 gotowa na Euro 2012? "Kilka rozwiązań" -_ Mamy podstawy wierzyć, że w czerwcu 2012 roku autostrada A2 na odcinku Stryków-Konotopa będzie przejezdna _ - poinformował minister infrastruktury.
[ ( http://static1.money.pl/i/h/159/t141471.jpg ) ] (http://dom.money.pl/budownictwo/wiadomosci/artykul/zdazymy;zbudowac;a2;bez;chinczykow;ekspert;za;duzo;optymizmu,137,0,847497.html) Zdążymy zbudować A2 bez Chińczyków? Ekspert: Za dużo optymizmu Premier zapewnia, że A2 będzie gotowa przed Euro. Eksperci i PiS w to nie wierzą.

Autorka jest radcą prawnym, szefem departamentu prawa zamówień publicznych w Chałas i Wspólnicy Kancelaria Prawna

Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
KOMENTARZE
(0)