Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Wybory 2011. Znane są koszty kampanii wyborczej

0
Podziel się:

Platforma Obywatelska, choć wygrała wybory parlamentarne, to nie wydała najwięcej.

Wybory 2011. Znane są koszty kampanii wyborczej
(Piotr BLAWICKI/East News)

Państwowa Komisja Wyborcza podała koszty ubiegłorocznej kampanii wyborczej do Sejmu i Senatu. Większość pieniędzy poszło na wykup miejsc na plakatach oraz na spoty i ogłoszenia w telewizji i promocję w radiu.

Najwięcej na ten cel przeznaczyło PiS - 16,2 mln zł. O 400 tys. mniej wydała partia Donalda Tuska, a SLD o 1,9 mln złotych. Ludowców kampania w mediach kosztowała 5 mln zł, a Ruch Palikota jedynie 573 tys. złotych.

W sumie również najwięcej - 30 mln 119 tys. zł - na kampanię wyborczą wydało Prawo i Sprawiedliwość. Na kolejnych miejscach uplasowały się: PO - 29 mln 274 tys. zł; SLD - 24 mln 163 tys. zł; PSL - 12 mln 699 tys. zł; Ruch Palikota - 1 mln 748 tys. zł. W sumie partie, których przedstawiciele znaleźli się w Sejmie i Senacie wydały na kampanię wyborczą ponad 98 mln złotych.

Promocja w mediach (w tym na nośniach reklamowych) kosztowała PiS 16 mln 224 tys. zł; najwięcej partia zapłaciła za wykup miejsc na plakaty kandydatów do parlamentu - 6 mln 828 tys. zł; blisko 4 mln zł poszło na spoty i ogłoszenia w telewizji, a prawie 1,5 mln zł na promocję w radiu.

Oddzielnie PKW podliczyła koszty poniesione na wykonanie materiałów wyborczych. Na projekty plakatów, ulotek wyborczych i ich druk, tworzenie reklam w internecie PiS przeznaczył 7 mln 477 tys. zł. Ponad 2,5 mln zł PiS kosztowało wynajmowanie sal i sprzętu potrzebnego na spotkania z wyborcami.

Platforma na kampanię wydała 29 mln 274 tys. zł. Najwięcej, bo 15 mln 881 tys. zł, zapłaciła za kampanię w mediach i na nośnikach reklamowych; w tym na ogłoszenia i spoty wyborcze w telewizji - 8 mln 175 tys. zł, a najmniej - 316 tys. zł na kampanię w radiu.

Produkcja materiałów wyborczych (m.in. plakatów, filmów reklamowych, reklam w internecie) kosztowała PO ponad 6 mln zł.

SLD na kampanię wyborczą wydało 24 mln 163 tys. zł. Promocja w mediach i na nośnikach reklamowych pochłonęła 14 mln 334 tys. zł, w tym najwięcej partia zapłaciła za wykup miejsc na plakaty wyborcze - ponad 5,5 mln zł, a najmniej za promocję w radiu - 376 tys. zł.

Wykonanie plakatów wyborczych, ulotek, czy reklamówek wyborczych kosztowała SLD kolejne 6 mln 694 tys. zł.

Czytaj więcej [ ( http://static1.money.pl/i/h/101/m74597.jpg ) ] (http://www.money.pl/gospodarka/wiadomosci/artykul/rostowski;beda;stopniowe;ale;stanowcze;reformy,241,0,939505.html) *Rostowski: Szykujemy stanowcze reformy * _ Czekają nas stopniowe, ale stanowcze reformy, które przedstawi premier _ - zapowiedział Jacek Rostowski. Koszty kampanii wyborczej PSL to 12 mln 699 tys. zł. Ludowcy za promocję w mediach zapłacili ponad 5 mln zł; z tej kwoty na ogłoszenia w dziennikach i czasopismach poszło 2 mln 354 tys. zł, emisję spotów w telewizji - 824 tys. zł, emisję reklam w internecie - 321 tys. zł.

Produkcja materiałów wyborczych - plakatów, filmów reklamowych, ulotek - to koszt blisko 5 mln zł. Wynajęcie sal potrzebnych na spotkania wyborcze kosztowało 241 tys. zł.

Najmniejszy budżet na kampanię miał Ruch Palikota - 1 mln 748 tys. zł. Kampania w mediach kosztowała partię 573 tys. zł, z czego najwięcej wydała na emisję ogłoszeń, spotów i audycji w telewizji - 239 tys., najmniej na takie same usługi w radiu - 22 tys. zł.

Wykonanie materiałów wyborczych kosztowało 854 tys. zł, w tym m.in. ulotki - 307 tys. zł, plakaty wyborcze - 288 tys. zł, filmy reklamowe i spoty - 150 tys zł.

Jak poinformowała na stronie PKW obowiązek złożenia sprawozdania dotyczył 104 komitetów wyborczych. W ustawowym terminie, czyli do 9 stycznia, dokumenty przedłożyły 84 komitety, po upływie terminu sprawozdanie złożyło 9 komitetów; a 11 komitetów w ogóle nie złożyło sprawozdania.

Zgodnie z Kodeksem wyborczym Państwowa Komisja Wyborcza ma 6 miesięcy na zbadanie sprawozdań i podjęcie uchwał w tej sprawie; może je przyjąć bez zastrzeżeń, przyjąć wskazując uchybienia albo odrzucić.

W przypadku odrzucenia sprawozdania finansowego komitetu wyborczego przez PKW pełnomocnik finansowy ma prawo, w terminie 14 dni od dnia doręczenia postanowienia o odrzuceniu sprawozdania, wnieść do Sądu Najwyższego skargę na decyzję Komisji. Sąd Najwyższy rozpatruje skargę i wydaje w tej sprawie orzeczenie w terminie 60 dni od dnia doręczenia skargi.

W razie odrzucenia przez PKW sprawozdania finansowego przysługująca partii politycznej lub komitetowi wyborczemu wyborców dotacja pomniejszona zostaje o kwotę stanowiącą równowartość trzykrotności wysokości środków pozyskanych lub wydatkowanych z naruszeniem przepisów.

O wyborach parlamentarnych 2011 czytaj w Money.pl
Tak głosowalibyśmy tydzień po wyborach Gdyby wybory parlamentarne odbyły się w połowie października, na PO zagłosowałoby 45 proc. respondentów zdecydowanych na kogo głosować, na PiS - 25 proc., na Ruch Palikota - 12 proc., na SLD - 8 proc., a na PSL - 6 proc. - wynika z sondażu TNS OBOP.
W Sejmie bez doświadczenia aż 130 posłów Wszyscy członkowie klubu Ruch Palikota, poza liderem ugrupowania, to nowicjusze parlamentarni.
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)