Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Walka z piratami drogowymi. MSW chce ostrzej karać jeżdżących zbyt szybko

0
Podziel się:

Prace nad projektem ustawy z 2013 roku są kontynuowane - poinformowało MSW.

Walka z piratami drogowymi. MSW chce ostrzej karać jeżdżących zbyt szybko
(Szymon Blik / REPORTER)

Ministerstwo Spraw Wewnętrznych chce, aby kierowca, który przekroczy dozwoloną prędkość o 50 km/h, tracił prawo jazdy i był kierowany na powtórny egzamin. Resort rozważa też wprowadzenie regulacji, według której punkty karne byłyby kasowane dopiero po opłaceniu zaległych mandatów.

Propozycje odbierania prawa jazdy za przekroczenie dopuszczalnej prędkości o 50 km/h znalazły się w projekcie nowelizacji ustawy o kierujących pojazdami, nad którym w 2013 r. trwały konsultacje międzyresortowe.

Dziś MSW poinformowało, że prace nad tym projektem są kontynuowane. Resort proponuje, by odbierać uprawnienia do prowadzenia pojazdami i kierować na powtórny egzamin osoby, które przekroczą dozwoloną prędkość o 50 km/h. _ - Takie rozwiązanie byłoby zupełnie nowe w polskich przepisach. Z powodzeniem stosują go już jednak inne kraje UE, w tym. m.in. Belgia, Dania, Portugalia, Holandia, Francja _ - powiedział rzecznik MSW Paweł Majcher.

W projekcie zaproponowano także czasowe zatrzymywanie prawa jazdy lub cofnięcie uprawnienia w przypadkach przewożenia w pojeździe zbyt dużej liczby pasażerów. Konieczność wprowadzenia zmian w tym zakresie potwierdzają przypadki szczególnie tragicznych wypadków drogowych - argumentuje MSW.

Dodatkowo MSW, na wniosek resortu finansów, rozważa wprowadzenie regulacji, które mają wpłynąć na poprawę ściągalności mandatów. Podstawowa zmiana miałaby polegać na tym, że jeśli ukarany kierowca nie zapłaci mandatu, to jego punkty karne po roku się nie skasują.

Według obecnych przepisów punkty karne, bez względu na to, czy mandat jest zapłacony, czy nie, po roku są kasowane. W tej propozycji jest tak, że punkty będą kasowane po roku, ale dopiero po zapłaceniu zaległych mandatów mandatu - poinformował Majcher.

MSW sprawdza możliwości techniczne oraz koszty wprowadzenia takiej zmiany. Jej wprowadzenie stałoby się możliwe dopiero od 2016 r., kiedy zacznie obowiązywać CEPIK.2.0 - nowoczesna forma centralnej ewidencji pojazdów i kierowców.

W Polsce najczęstszą przyczyną wypadków śmiertelnych jest przekraczanie dopuszczalnej prędkości. Szanse przeżycia pieszego spadają wraz ze wzrostem prędkości samochodu - przy prędkości 30 km/h dziewięciu na dziesięciu pieszych przeżywa, podczas gdy przy prędkości 50 km/h - aż siedem osób z dziesięciu ginie.

Zgodnie z obowiązującymi przepisami za jazdę po wypiciu alkoholu - gdy jego zawartość we krwi wynosi od 0,2 do 0,5 promila - grozi zakaz prowadzenia pojazdów do 3 lat, do 30 dni aresztu i do 5 tys. zł grzywny; jeśli stężenie alkoholu przekracza 0,5 promila, kierowcy grozi do 2 lat więzienia i utrata prawa jazdy na 10 lat.

Według policyjnych statystyk w 2013 r. doszło do ponad 35,3 tys. wypadków - o 1681 mniej niż rok wcześniej. W 2013 r. zginęło na drogach 3 tys. 291 osób - o 280 mniej niż w roku 2012.

Czytaj więcej w Money.pl
Karanie piratów drogowych. Nowe prawo Dzisiaj weszły w życie nowe przepisy ułatwiające identyfikację piratów drogowych w państwach Unii Europejskiej poprzez automatyczne przekazywanie danych rejestracyjnych pojazdów i ich właścicieli.
Więcej policyjnych patroli na drogach Funkcjonariusze przypominają również, by nie wsiadać za kierownicę pod wpływem alkoholu. Tłoczno na drogach może być już dzisiaj po południu, gdy wiele osób zdecyduje się na wyjazdy.
Alarmujący raport NIK na temat polskiej policji Aż 43 proc. policjantów drogówki nie ukończyło wymaganego przeszkolenia specjalistycznego w zakresie ruchu drogowego. Taki stan rzeczy może mieć wpływ na rzetelność dokonywanych przez policjantów ustaleń dotyczących zdarzeń na drodze.
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)