Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Walka z piajnymi kierowcami. ITS prezentuje swoje propozycje

0
Podziel się:

Potrzebne jest nie dalsze zaostrzanie kar, a raczej większa konsekwencja w karaniu - uważa Instytut.

Przedwczoraj w Łodzi w wypadku z udziałem pijanego motorniczego</br> zginęły dwie osoby
Przedwczoraj w Łodzi w wypadku z udziałem pijanego motorniczego</br> zginęły dwie osoby (PAP/Grzegorz Michałowski)

Tak zwane blokady alkoholowe w samochodach, zatrzymywanie prawa jazdy, obowiązkowe leczenie i reedukacja kierowców z problemami alkoholowymi, wyższe OC - to propozycje Instytutu Transportu Samochodowego w sprawie poprawy bezpieczeństwa na drogach.

Mają one związek z wypadkiem w Kamieniu Pomorskim, gdzie 1 stycznia kierowany przez nietrzeźwego mężczyznę samochód wjechał w grupę ludzi; w wyniku wypadku zginęło pięć dorosłych osób i dziecko. Z kolei przedwczoraj w Łodzi w wypadku spowodowanym przez pijanego motorniczego zginęły dwie osoby.

Rząd przedstawił wczoraj rekomendacje zmian w prawie dotyczące pijanych kierowców. Rząd proponuje m.in., aby kierowca, który po raz pierwszy zostanie przyłapany na prowadzeniu pod wpływem alkoholu, stracił prawo jazdy minimum na 3 lata (obecnie na minimum rok) i zapłacił nawiązkę - co najmniej 5 tys. zł, a wyrok w takiej sprawie byłby publicznie ogłoszony. Osoba, która po raz drugi zostałaby przyłapana na jeździe pod wpływem alkoholu, traciłaby prawo jazdy na minimum 5 do 15 lat. Od 2015 r. ma istnieć także obowiązek wyposażenia pojazdów w alkomaty.

ITS w przesłanym PAP w środę stanowisku podkreślił, że _ analiza danych o wypadkach drogowych w Polsce wskazuje, iż dotychczasowa wieloletnia i konsekwentna polityka państwa wobec nietrzeźwych kierujących jest skuteczna. W latach 2000-2012 liczba wypadków spowodowanych przez nietrzeźwych kierujących spadła o 55,4 proc., liczba ofiar śmiertelnych o 54,7 proc., a rannych o 56,9 proc _ - przypomniano.

ITS uważa, że dalsze zaostrzanie kar dla sprawców wypadków drogowych jest działaniem mało skutecznym. _ Działania powinny być ukierunkowane raczej na bardziej konsekwentne, niż do tej pory, stosowanie już istniejących rozwiązań prawnych. Konieczne jest także wprowadzenie procedur monitorujących efekty działań wymiaru sprawiedliwości _ - ocenia ITS.

Wśród propozycji działań prewencyjnych ITS wymienił m.in. wprowadzenie do systemu prawnego możliwości obligatoryjnego montowania w pojazdach silnikowych tzw. blokad alkoholowych. Są to urządzenia połączone z zapłonem silnika, które uniemożliwiają uruchomienie pojazdu w przypadku negatywnego wyniku kontroli stanu trzeźwości kierowcy. Takie blokady byłyby montowane np. w pojazdach kierowców, którzy prowadzili, mając poziom przekraczający 1,5 proc. alkoholu, oraz w pojazdach komunikacji publicznej i w autobusach dowożących dzieci do szkoły.

Kolejnym pomysłem ITS jest wprowadzenie administracyjnego trybu zatrzymywania prawa jazdy dla osób zatrzymanych po raz pierwszy za prowadzenie pojazdu po alkoholu na okres od 3 do 12 miesięcy. _ Decyzję o okresie zatrzymania prawa jazdy, a także o warunkach jego odzyskania, podejmowałby, w porozumieniu z policją, kierownik odpowiedniego wydziału zajmującego się prawami jazdy _ - wskazuje ITS.

_ Wśród warunków odzyskania prawa jazdy rozważyć należy obowiązek: uczestnictwa w odpowiednim programie reedukacyjnym. Propozycja ta oznacza konieczność przygotowania specjalnych programów dla kierowców prowadzących pojazd po spożyciu alkoholu; wykonania specjalistycznych badań lekarskich i psychologicznych. Osoby z problemem alkoholowym powinny być po tych badaniach kierowane na leczenie, a dopiero potem - na odpowiedni program reedukacyjny _ - podkreślono w stanowisku.

ITS chce także, aby kierowcy, którzy wsiadali za kółko po wypiciu alkoholu, obowiązkowo uczestniczyli w pracach społecznych na rzecz lokalnych społeczności, a także w prowadzonych przez szkoły i ośrodki szkolenia kierowców zajęciach poświęconych zagrożeniom związanym z jazdą po alkoholu.

Według Instytutu w porozumieniu z towarzystwami ubezpieczeniowymi należałoby także wprowadzić zasady, na podstawie których kierowca zatrzymany na prowadzeniu pojazdu po alkoholu płaciłby wyższą składkę OC.

ITS proponuje także, aby w Centralnym Systemie Ewidencji Pojazdów i Kierowców zamieszczano na co najmniej 10 lat informacje o zatrzymaniu kierowcy za prowadzenie pojazdu po wypiciu alkoholu.

_ Kampanie ukierunkowane na zmianę tej sytuacji zyskałyby na wiarygodności, gdyby premier polskiego rządu zapowiedział szybkie zakończenie prac w Sejmie nad ustawą ograniczającą działanie immunitetu w przypadku wykroczeń i przestępstw drogowych oraz ogłosił zaostrzenie kar dla urzędników administracji rządowej za jazdę samochodem po spożyciu alkoholu i zaapelował do innych pracodawców w Polsce, aby wprowadzili podobne rozwiązania _ - uważa ITS.

Czytaj więcej w Money.pl
PSL ma pomysły na pijanych kierowców Ludowcy chcą, by osoby złapane na jeździe po pijanemu były kierowane do prac społecznych. Dodatkową dotkliwą karą powinny być wysokie i dotkliwe mandaty.
366 pijanych kierowców tylko w jeden dzień W Dzień Zaduszny, w 72 wypadkach zginęło siedem osób, a 88 zostało rannych.
Kierowco, po lekach nie siadaj za kółkiem Nie tylko alkohol i narkotyki, ale także niektóre leki są niebezpieczne dla kierowców. Mogą wywołać, senność, spowolnienie reakcji i otępienie.
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)