Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów radzi, by sprawdzać, od kogo chce się pożyczyć pieniądze. Dzisiaj uruchomił na swojej stronie internetowej zakładkę z poradami dotyczącymi funkcjonowania konsumentów rynku usług finansowych.
W zakładce można znaleźć odpowiedzi na blisko 40 najważniejszych pytań dla konsumentów korzystających z usług finansowych. _ Informacje przygotowane przez prawników będą na bieżąco aktualizowane wraz z napływem do Urzędu kolejnych sygnałów zgłaszanych do organizacji pozarządowych oraz miejskich i powiatowych rzeczników konsumentów _ - zapewnił UOKiK w komunikacie.
Urząd radzi np., by przed zaciągnięciem kredytu w jakiejkolwiek instytucji sprawdzić, na jakiej podstawie działa określony przedsiębiorca oraz kto sprawuje nadzór na jego działalnością. Zdaniem UOKiK warto zwrócić uwagę na informacje przekazywane przez pożyczkodawcę - przede wszystkim na hasła typu _ kredyt bez BIK _, _ nawet z komornikiem _.
_ Z analizy spraw prowadzonych obecnie przez UOKiK wynika, że w wielu przypadkach intencją przedsiębiorcy nie jest udzielenie nam kredytu, a jedynie pobranie "opłaty przygotowawczej", "zadatku" lub inaczej nazwanej należności, a następnie odmówienie wypłaty kredytu wnioskowanej kwoty _ - ostrzega Urząd.
Przypomina, że w takiej sytuacji pożyczkodawca jest zobowiązany do zwrotu wszelkich pobranych opłat. Mimo to konsumenci mają duże problemy z wyegzekwowaniem tego obowiązku.
UOKiK podkreślił w komunikacie, by przy zawieraniu umowy pożyczki zwracać uwagę na to, czy podmiot, z którym zawierana jest umowa, jest osobą fizyczną. Jeżeli stroną umowy jest osoba fizyczna nieprowadząca działalności gospodarczej, konsument nie będzie objęty ochroną prawną przewidzianą ustawą o kredycie konsumenckim.
Ponadto należy sprawdzić warunki dotyczące zabezpieczenia kredytu, kwestie opłat dodatkowych, kosztów pożyczki; umowa musi zawierać jasną informację obejmującą wszystkie opłaty, które poniesie konsument - czyli całkowity koszt pożyczki, tzw. RRSO.
_ Niezależnie od tego, na jaki produkt finansowy ostatecznie zdecyduje się konsument, należy pamiętać, że każdą umowę oraz wszystkie towarzyszące jej dokumenty zawsze przed podpisaniem trzeba bardzo dokładnie przeczytać, a w przypadku wątpliwości poprosić o ich wyjaśnienie przedstawiciela instytucji finansowej _ - radzi UOKiK.
Urząd przypomina, że w przypadku dalszych wątpliwości można zwrócić się o bezpłatną pomoc do jednej z organizacji pozarządowych lub rzecznika konsumentów. _ W sytuacji, gdy instytucja finansowa odmawia wydania wzorca umowy (przed jego podpisaniem) - należy rozważyć, czy z takim przedsiębiorą warto współpracować _ - podkreśla urząd.
Zgodnie z komunikatem bezpłatną poradę prawną można otrzymać w blisko 400 biurach miejskich i powiatowych rzeczników konsumentów. Bezpłatnie można poradzić się również telefonicznie - dzwoniąc do prawników dyżurujących od poniedziałku do piątku w godz. 9 - 17 pod numerem infolinii 0 800 007 707.
Z bezpłatnej pomocy ekspertów można skorzystać także, wysyłając pytania na adres porady@dlakonsumentow.pl. Profesjonalna pomoc w sprawach konsumenckich świadczona jest również przez prawników w oddziałach Federacji Konsumentów znajdujących się na terenie całego kraju.
Adresy oraz dane kontaktowe do organizacji udzielających bezpłatnych porad prawnych konsumentom można znaleźć korzystając z wyszukiwarki znajdującej się na stronie www.uokik.gov.pl.
Czytaj więcej w Money.pl | |
---|---|
Telefony, buty i fachowcy. Skarżymy się do... W 2011 r. rzecznicy konsumentów udzielili ponad 413 tys. porad, z czego prawie 20 tys. dotyczyło usług finansowych. | |
Ważna instytucja przyznaje rację Amber Gold Postępowanie UOKiK w sprawie Amber Gold nie zostało zakończone, gdyż do tej pory nie było podstaw do postawienia właścicielom firmy zarzutu. | |
Kolejna instytucja wzieła się za parabanki Wyniki postępowań UOKiK wszczętych od marca do czerwca tego roku powinny być znane pod koniec roku. |