Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Przekonują do nowego haraczu na telewizję

0
Podziel się:

KRRiTV chce by nowa opłata audiowizualna została przyjęta jeszcze w tym roku.

Przekonują do nowego haraczu na telewizję
(Reporter Poland)

Krzysztof Luft z Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji przekonuje, że zastąpienie abonamentu opłatą audiowizualną będzie najlepszym rozwiązaniem.

Gość radiowej Jedynki podkreślił, że w Polsce na media publiczne płaci 9 procent gospodarstw domowych. Nie chciał się wypowiadać co do przyszłej wysokości opłaty, ale zapewnił, że byłaby ona niższa niż obecny abonament.

Krzysztof Luft przestrzega, że publiczne media, które sporą część środków otrzymują obecnie z odzyskiwanych zaległości abonamentowych, wkrótce mogą znów zacząć mieć problemy z pieniędzmi. Stąd sprawa nowej ustawy audiowizualnej jest bardzo pilna.

Krzysztof Luft chciałby, by nowa ustawa audiowizualna została przyjęta jeszcze w tym roku. Jednak jak zastrzegł, byłby to bardzo napięty termin.

10 albo 12 złotych miesięcznie

Nowy system finansowania mediów publicznych zapowiedział na początku roku minister kultury Bogdan Zdrojewski. Zgodnie z jego pomysłem abonament radiowo-telewizyjny ma zastąpić opłata audiowizualna pobierana od każdego gospodarstwa audiowizualnego bez konieczności rejestracji odbiorników. Z niej minister chciałby finansować również programy misyjne realizowane przez media prywatne. Opłata miałaby wynosić od 10 do 12 zł miesięcznie.

Zdrojewski oczekuje, że telewizja publiczna po wprowadzeniu opłaty audiowizualnej będzie dalej ograniczać reklamy. Dzisiaj takim ograniczeniem jest zakaz przerywania programów spotami reklamowymi.

Według Juliusza Brauna, prezesa TVP SA, Telewizja Polska jest obecnie jedyną telewizją publiczną w Unii Europejskiej utrzymującą się w przeważającej mierze z reklam. Przychody z abonamentu finansują działalność TVP w 12 procent.

Braun ocenił też, że Telewizja Polska - paradoksalnie - jest w o wiele większym stopniu uzależniona od rynku reklamy niż stacje komercyjne. Ich źródłem utrzymania są przychody z nadawania na platformach satelitarnych. W telewizjach kablowych i satelitarnych nadawca publiczny jest zobowiązany do udostępniania swoich programów za darmo.

Według wyliczeń przedstawionych przez Brauna, telewizja publiczna w 67 proc. utrzymuje się z reklam. Reklamy stanowią 49 proc. przychodów Grupy TVN, a w przypadku Cyfrowego Polsatu - 31 procent.

Czytaj więcej w Money.pl
Tyle zapłacimy za oglądanie telewizji Minister kultury chce zmian do końca roku i podkreśla, że nie ma zamiaru wprowadzać żadnego nowego podatku.
Co PiS proponuje zamiast reklam w telewizji? Jeden procent budżetu państwa na kulturę; odejście od traktowania mediów publicznych jak innych spółek skarbu państwa - to postulaty PiS w dziedzinie kultury zaprezentowane dzisiaj w Sejmie.
"Telewizja Polska bez reklam się nie utrzyma" Wprowadzenie opłaty audiowizualnej w wysokości 10 złotych i wyłączenie reklam oznacza ograniczenie Telewizji Polskiej o dwie trzecie - uważa prezes TVP Juliusz Braun.
wiadomości
wiadmomości
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(0)