Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Pokój bez widoku na morze? Żądaj obniżenia ceny

0
Podziel się:

Wakacyjna oferta znacznie różni się od tego co nam obiecywano? Karta Frankfurcka zawiera wysokość kwot jakie można zażądać.

Pokój bez widoku na morze? Żądaj obniżenia ceny

Wakacyjna oferta znacznie różni się od tego co obiecywano nam w biurze podróży? Karta Frankfurcka zawiera wysokość kwot jakie można zażądać od nierzetelnego organizatora letniego wypoczynku.

Zakres ochrony turystów w Polsce jest zbliżony do standardów europejskich. Podstawową regulacją tego zagadnienia jest ustawa z 29 sierpnia 1997 roku o usługach turystycznych. Nie jest to jednak unormowanie w pełni wyczerpujące tę materię.

W celu zapewnienia jak najszerszej ochrony turystom Urząd Ochrony Konsumenta i Konkurencji weryfikuje treść umów o świadczenie usług turystycznych. Nie jest jednakże w stanie, co jest kwestią oczywistą, skontrolować wszystkich porozumień pojawiających się na rynku. Z uwagi na powyższe, należy zawsze pamiętać o tym, by szczegółowo zapoznać się z treścią każdego podpisywanego dokumentu.

Co zrobić jednak, gdy mimo dołożenia wszelkich starań w celu uniknięcia rozczarowania, oferta przedstawiona przez biuro podróży nie znajduje odzwierciedlenia w rzeczywistości, np. zapłaciliśmy za pokój z widokiem na morze, a zakwaterowano nas od strony ruchliwej ulicy lub na terenie hotelowego basenu miały być dostępne leżaki, a w rzeczywistości ich nie ma i nigdy nie było.

W takim wypadku turysta może i powinien zgłosić pisemną reklamację na ręce rezydenta lub bezpośrednio do biura podróży. W przypadku, gdy po przedstawieniu zastrzeżeń organizator nie wystąpi z propozycją zapewnienia świadczeń zgodnych z umową lub zastępczych o tym samym standardzie, klient ma prawo od umowy odstąpić.

| Można odstąpić od umowy w przypadku, gdyby organizator przed rozpoczęciem imprezy zmienił istotne warunki umowy. |
| --- |

Warto zaznaczyć, że odstąpić można również w przypadku, gdyby organizator przed rozpoczęciem imprezy zmienił istotne warunki umowy. W sytuacji odstąpienia w trakcie obowiązywania umowy biuro podróży zobowiązane jest zapewnić niezadowolonemu turyście powrót do miejsca rozpoczęcia podróży.

Pamiętać jednak należy, że powyższe może okazać się niewykonalne z uwagi na to, że w większości przypadków zagranicznych wycieczek biura podróży korzystają z lotów czarterowych. W związku z tym zapewnienie klientom powrotu do domu w innym czasie niż po zakończeniu trwania imprezy turystycznej, może się okazać niemożliwe do zrealizowania. Jednak po roku ciężkiej pracy, nie chodzi o to, żeby wracać z urlopu zaraz po dotarciu na miejsce.

Warto więc przeanalizować inne rozwiązania. Obywatele większości krajów europejskich w podobnych sytuacjach mogą skorzystać z prawa dochodzenie zadośćuczynienia za tzw. zmarnowany urlop.

W Polsce nie ma jednak przepisów gwarantujących zadośćuczynienie za tego rodzaju szkodę niemajątkową, tzn. polegającą na negatywnych doznaniach turysty powstałych wskutek niedochowania warunków umowy przez organizatora wypoczynku.

Polski turysta ma jednak inne możliwości, tj. wystąpienie z żądaniem świadczeń zastępczych o takim samym standardzie jak przewidziany w umowie, żądanie obniżenia ceny imprezy turystycznej ze względu na brak świadczeń które miały być wykonane przez biuro oraz w ostateczności odstąpienie od umowy.

ZOBACZ TAKŻE:

W przypadku żądania obniżenia ceny powstaje pytanie _ W jaki sposób określić wysokość doznanej szkody? _ Nie wystarczy powiedzenie, że było nam przykro. Ponadto uciążliwość tego rodzaju zdarzenia zależy każdorazowo od indywidualnego doznania turysty oraz jego planów i oczekiwań związanych z urlopem, co dodatkowo komplikuje kwestię ustalenia wysokości i charakteru szkody.

Branża turystyczna posługuje się tzw. Kartą Frankfurcką (lub zamiennie Tabelami Frankfurckimi). Została ona opracowana przez niemiecką Izbę Cywilną Wyższego Sądu Krajowego we Frankfurcie w celu ujednolicenia orzecznictwa sądowego, które w sprawach dotyczących świadczenia usług turystycznych prezentowało znaczne rozbieżności. Jej postanowienia są dość powszechnie stosowane przez niemieckie biura turystyczne i niemieckie sądy.

Ze względu na krytykę Karty (np. nieuwzględnienie turystyki kwalifikowanej) stosuje ją jednak nie wszystkie sądy niemieckie. W Polsce Karta Frankfurcka nie stanowi wprawdzie powszechnie obowiązującego prawa, jednakże zawarte w niej zasady są powszechnie uznawane i wykorzystywane przez biura zajmujące się organizowaniem rekreacji.

| Jeżeli chodzi o polskie sądy - stosowanie Karty nie jest powszechnie przyjętą praktyką, lecz wobec braku innego wymiernego punktu odniesienia stosuje się ją posiłkowo dla oceny wartości np. _ widoku za oknem _. |
| --- |

W Karcie określone zostały (w skali procentowej) możliwości zredukowania ceny usługi turystycznej w przypadku pojawienia się nieprawidłowości lub niezgodności ze złożoną przez biuro podróży i przyjętą przez klienta ofertą.

Tabele zawierają wysokości upustów dla zdarzeń takich jak np. standard lub rodzaj pokoi odbiegający od opisu zawartego w dokonanej rezerwacji, niedogodności w trakcie podróży czy zmiana środka transportu, różnica w dystansie do plaży, wady w wyposażeniu pokoi, awaria urządzeń zasilających, nieprofesjonalna obsługa, problemy związane z wyżywieniem, brak lub zbyt niski standard udogodnień takich jak basen, sauna czy inne atrakcje jeżeli były przewidziane w rezerwacji.

Sugerowane *obniżenie płatności wynosi od 5 do 40 % *łącznej ceny wycieczki, w zależności od uciążliwości zaistniałej sytuacji. W przypadku pojawienia się większej liczby niezgodności stopy procentowe z reguły dodaje się. Dla zobrazowania schematu posługiwania się Tabelami Frankfurckimi, przyjrzymy się sytuacji, gdy klient usług turystycznych po przyjeździe na miejsce wypoczynku zostaje zakwaterowany w pokoju, którego okna nie są zwrócone, zgodnie z umową, w stronę morza.

W takich okolicznościach, zgodnie ze wskazaniami Karty Frankfurckiej, niezadowolony turysta może żądać od organizatora wycieczki obniżenia jej kosztu o kwotę od 5 do 10 % uiszczonej ceny.

Dla możliwości skutecznego dochodzenia praw przez niezadowolonego turystę, nie można dopuścić do sytuacji, by organizator wypoczynku w jakikolwiek sposób ograniczył swoją odpowiedzialność za należyte wykonanie umowy. Warto pamiętać również, że biuro podróży nie powinno podnosić argumentu, iż nie odpowiada za jakość usług dostarczanych przed podmioty, za pomocą których biuro organizuje poszczególne elementy wypoczynku.

Przy doborze współpracowników i współorganizatorów rekreacji biuro podróży, jako profesjonalista działający na rynku usług turystycznych powinien dochować należytej staranności. Pamiętajmy ponadto, że to biuro podróży, z którym podpisana zastała umowa, a nie podmioty trzecie, odpowiada za jej należyte wykonanie. Zdarza się, że zapisy dotyczące powyżej wskazanych kwestii zamieszczone są w umowach o świadczenie usług turystycznych małym drukiem, gdzieś na marginesie.

| Z tego właśnie względu, ponownie należy zaznaczyć, że dokładnie czytanie wszelkich dokumentów jakie podpisuje się w związku z urlopem jest podstawowym narzędziem ochrony przed nieuczciwymi praktykami organizatorów wypoczynku. |
| --- |

Wracając do zastosowania Karty Frankfurckiej w przypadku niezgodności rzeczywiście istniejących warunków imprezy turystycznej z _ obiecanymi _ przed biuro podróży warto zaznaczyć, że powołanie się na Tabele Frankfurckie może stanowić istotne ułatwienie dla sądów orzekających w sprawach wniesionych przeciwko biurom podróży i pozwolić na wypracowanie możliwe w jak największym stopniu jednolitej linii orzecznictwa w tym zakresie. W ostatnich latach pojawiło się coraz więcej sytuacji, w których niezadowoleni turyści wystąpili z roszczeniami przeciwko biurom na drogę sądową.

W momencie decydowania się na podjęcie takiego kroku warto więc oprzeć się przy formułowaniu wysokości ewentualnego roszczenia na wytycznych zawartych w Tabelach Frankfurckich.

Autorka dr Olimpia Marcewicz jest radcą prawnym, Katarzyna Grabska jest prawnikiem, mediatorem z Kancelarii Malinowski, Płachta i Wspólnicy Radcowie Prawni

turystyka
prawo
wiadmości
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
KOMENTARZE
(0)