Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Pies w pensjonacie - kto ponosi odpowiedzialność za szkody?

0
Podziel się:

Pobyt zwierzęcia w hotelu wiąże się z ewentualną odpowiedzialnością, zarówno dla jego posiadacza, jak i właściciela hotelu.

Pies w pensjonacie - kto ponosi odpowiedzialność za szkody?

Od kilku lat podjęcie decyzji o wspólnym wypoczynku z ulubionym zwierzakiem nie nastręcza już tak wielu problemów.Coraz więcej hoteli czy pensjonatów oferuje możliwość pobytu wraz ze zwierzęciem. By jednak w pełni cieszyć się odpoczynkiem z pupilem musimy wziąć pod uwagę konsekwencje wspólnego pobytu w ośrodku.

Pierwszą rzeczą, którą musimy sprawdzić wybierając miejsce pobytu dla siebie i zwierzaka jest akceptacja właścicieli wybranego ośrodka na pobyt gości wraz z ich zwierzętami. Ich zgoda jest niezbędna, ale nie oznacza, że będą oni ponosić całość odpowiedzialności za szkody wyrządzone przez nasze zwierzęta, chociażby innym gościom hotelowym. Co więcej, zabierając pupila na wakacje, należy pamiętać o odpowiedzialności wobec właścicieli hotelów.

Odpowiedzialność za zwierzęta należące do gości hotelowych wobec właściciela hotelu

Właściciel hotelu, który ponosi szkodę na skutek zachowania zwierzęcia, należącego do jednego z gości hotelowych, zgodnie z przepisami kodeksu cywilnego, może żądać jej naprawienia. Dochodzenie odszkodowania od _ posiadacza _ zwierzęcia naprawienia szkody wyrządzonej w hotelu, nie wymaga żadnej dodatkowej umowy. Uprawnienie dla właściciela hotelu do dochodzenia takiego roszczenia, wynika bowiem z przepisów, choć można wymienić przynajmniej dwa wypadki zmieniające podstawę odpowiedzialności.

Gdy zwierzę jest _ narzędziem w ręku człowieka _. Wówczas odpowiedzialność za poniesioną szkodę ponosi osoba, która kieruje zachowaniem zwierzęcia, i to tak, jakby wyrządziła ją czynem własnym. Oznacza to, iż w sytuacji, w której gość hotelowy przebywający na terenie hotelu wraz ze zwierzęciem, swoim zachowaniem wpływa na zwierzę, które w następstwie takiego zachowania wyrządza szkodę (np. poprzez odpowiednią komendę), ponosi odpowiedzialność w taki sposób jakby sam, poprzez swoje zachowanie, wyrządził tą szkodę.

Drugi przypadek dotyczy sytuacji, gdy zwierzę wyrządza szkodę _ z własnego popędu _ i przez swoje, niekierowane , _ ręką człowieka zachowanie _. W takich okolicznościach, za szkodę odpowiada ten, kto zwierzę _ chowa _ albo, kto się nim posługuje, niezależnie od tego, czy było pod jego nadzorem, czy też zabłąkało się lub uciekło. Zgodnie z ustalonym poglądem doktryny prawa, zwierzę chowa ten, kto przez dłuższy czas sprawuje nad nim pieczę dla własnych, niekoniecznie majątkowych celów, dostarczając mu schronienie i utrzymanie.

Odpowiedzialność za szkody poniesione przez innych gości hotelowych

Inaczej natomiast wygląda sytuacja, gdy zwierzę należące do jednego z gości hotelowych wyrządza swoim zachowaniem szkodę innemu gościowi przebywającemu w tym czasie w hotelu. W takich okolicznościach, należy odróżnić dwie sytuacje.

Pierwsza, gdy szkoda, wyrządzona przez zwierzę jednego z gości hotelowych, polega na uszkodzeniu lub utracie tzw. _ rzeczy wniesionych _ do hotelu przez innego z gości hotelowych. Wyjaśnienia w tym miejscu wymaga, co należy rozumieć poprzez rzecz wniesioną. Za _ rzecz wniesioną _, uważa się wszelkie rzeczy, które w czasie korzystania przez gościa z usług hotelu znajdują się w tym hotelu, albo znajdują się poza nim, a zostały powierzone właścicielowi hotelu lub osobie u niego zatrudnionej, albo też umieszczone zostały w miejscu przez nich wskazanym lub na ten cel przeznaczonym. W takiej sytuacji, obowiązek naprawienia szkody wyrządzonej przez zwierzę innego z gości, będzie ciążył na właścicielu hotelu. Odpowiedzialność ta wynika z przepisów kodeksu cywilnego, i nie można jej skutecznie wyłączyć poprzez jakiekolwiek zapisy umowne. Nie oznacza to jednak, iż _ posiadacz _ zwierzęcia uniknie jakiejkolwiek odpowiedzialności.

Należy bowiem zauważyć, iż po naprawianiu szkody przez właściciela hotelu, będzie mu przysługiwało tzw. roszczenie regresowe wobec posiadacza zwierzęcia. Na mocy takiego roszczenia, właściciel hotelu będzie uprawniony do dochodzenia zwrotu poniesionych kosztów, w związku z naprawą szkody wyrządzonej przez zwierzę.

Sytuacja druga może wystąpić, gdy szkoda, wyrządzona przez zwierzę jednego z gości hotelowych, polega na uszkodzeniu ciała lub rozstroju zdrowia innego z gości hotelowych. W takim przypadku, odpowiedzialność właściciela hotelu można wyłączyć, posługując się odpowiednimi postanowieniami umownymi zawartymi w umowie o świadczenie usług hotelarskich.

Takie postanowienia umowne, pozwolą uniknąć wątpliwości związanych z określeniem podmiotu odpowiedzialnego za taką szkodę, np. gdy pies jednego z gości hotelowych pogryzie innego gościa. Wówczas odpowiedzialnym będzie tylko i wyłącznie posiadacz zwierzęcia.

Podsumowując należy stwierdzić, iż pobyt zwierzęcia w hotelu wiąże się z ewentualną potencjalną odpowiedzialnością, zarówno dla jego posiadacza, jak i właściciela hotelu. Odpowiedzialność ta zależy od tego, co ulegnie zniszczeniu i od tego, co jest przyczyną takiego a nie innego zachowania zwierzęcia.

Autor jest aplikantem radcowskim z Kancelarii BSO Prawo & Podatki Bramorski Szermach Okorowska we Wrocławiu

wiadomości
prawo
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
KOMENTARZE
(0)