Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Milionowa kara dla PKF Skarbiec za okłamywanie klientów

0
Podziel się:

UOKiK nałożył ponad 1,2 mln zł kary na Polską Korporację Finansową Skarbiec.

Milionowa kara dla PKF Skarbiec za okłamywanie klientów
(UOKiK)

Ponad 1,2 mln zł kary nałożył Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów na Polską Korporację Finansową Skarbiec za bezprawne praktyki, takie jak podawanie nieprawdziwych informacji o koszcie pożyczki. Jak podał UOKiK, spółka odwołała się do sądu antymonopolowego.* *

Na zdjęciu Małgorzata Krasnodębska-Tomkiel, prezes UOKik

Jak podał UOKiK, postępowanie wobec PKF Skarbiec wszczęto po licznych skargach konsumentów. Zarzucali oni spółce, że informacje o warunkach udzielenia pożyczki już na wstępnym etapie - przed zawarciem umowy - były nieprawdziwe i wprowadzały w błąd. Dla wielu z nich było to podstawą zrezygnowania z dalszej procedury ubiegania się o kredyt, ale to wiązało się z utratą opłaty przygotowawczej.

W czasie postępowania urząd stwierdził, że podpisując umowę przedwstępną, konsument deklarował wysokość kredytu, o który się stara, okres spłaty i musi także wpłacić opłatę przygotowawczą, jednak PKF Skarbiec podaje nieprawdziwe informacje m.in. o całkowitym koszcie pożyczki, obliczając go zawsze od kwoty 8 tys. zł.

UOKiK podkreślił, że prawo dopuszcza taką możliwość, ale tylko wtedy, gdy kredytodawca nie zna kwoty pożyczki, tymczasem konsument, podpisując umowę z PKF Skarbiec, od razu deklarował, ile pieniędzy pożyczy i na jak długo. W takim przypadku, zgodnie z przepisami, całkowity koszt kredytu, w tym rzeczywista roczna stopa oprocentowania, nawet na wstępnym etapie powinny być obliczone od wysokości pożyczki, o którą wnioskuje klient, a nie od ustalonej przez kredytodawcę dowolnie kwoty - zaznaczył urząd.

UOKiK ustalił także, że spółka, zawierając umowę pożyczki, pomija lub przekazuje nierzetelne informacje na temat sposobu jej zabezpieczenia - konsument ostatecznie nie wie, czy będzie mógł je spełnić.

Prezes UOKiK uznała, że PKF Skarbiec, podając nieprawdziwe informacje wprowadza konsumentów w błąd, a normalną reakcją klientów była chęć wycofania się z niekorzystnej oferty. Rezygnacja z pożyczki, na którą - jak ustalił Urząd - decydowała się większość klientów PKF Skarbiec, wiązała się z utratą wpłaconej opłaty przygotowawczej, która to opłata - zdaniem Urzędu - jest dodatkowym i nieuzasadnionym dochodem spółki.

Ponadto UOKiK uznał, że niezgodne z prawem jest przyznawanie sobie przez PKF Skarbiec prawa do pobierania opłaty przygotowawczej od kwoty wnioskowanej, a nie udzielonej pożyczki. Jak wykazało przeprowadzone postępowanie, konsumenci chcący pożyczyć pieniądze byli obciążani kosztami wyliczonymi od wysokości pożyczek, o które się ubiegali - często wyższymi, niż w rzeczywistości zostały im udzielone.

Zdaniem Urzędu, opłata przygotowawcza powinna być pobrana od sumy pożyczanej, ponadto musi odpowiadać kosztom faktycznie poniesionym przez kredytodawcę w związku z przygotowaniem kontraktu i nie może przekraczać 5 proc. wartości udzielonej pożyczki.

Zastrzeżenia wzbudziły również nieprawdziwe informacje przekazywane konsumentom, o tym, że umowy PKF Skarbiec są zgodne z obowiązującymi przepisami. Informacje te pojawiły się we wzorcach umów i miały przekonać klientów o profesjonalizmie spółki.

Za stosowanie praktyk wprowadzających w błąd i sprzecznych z ustawą o kredycie konsumenckim spółka została ukarana sankcją finansową w wysokości 1 mln 219 tys. 454 zł. Mając na względzie ochronę interesów konsumentów, Prezes UOKiK nakazała natychmiastową zmianę praktyk niezgodnych z prawem. Decyzja nie jest ostateczna, ponieważ - jak podał UOKiK - przedsiębiorca złożył odwołanie do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

O poprzednich decyzjach UOKiK czytaj w Money.pl
[ ( http://static1.money.pl/i/h/59/t135739.jpg ) ] (http://prawo.money.pl/aktualnosci/wiadomosci/artykul/pkp;cargo;zaplaci;60;mln;zlotych;kary,200,0,826056.html) PKP Cargo zapłaci 60 mln złotych kary Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów podtrzymał decyzję Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
[ ( http://static1.money.pl/i/h/138/t137354.jpg ) ] (http://prawo.money.pl/aktualnosci/wiadomosci/artykul/ponad;1;mln;zl;kar;za;chaos;na;kolei,39,0,814887.html) Ponad 1 mln zł kar za chaos na kolei Urząd Transportu Kolejowego ukarał PKP Intercity i Przewozy Regionalne za bałagan przy wprowadzaniu rocznego rozkładu jazdy pociągów w grudniu 2010 roku.
[ ( http://static1.money.pl/i/h/187/t112315.jpg ) ] (http://prawo.money.pl/aktualnosci/wiadomosci/artykul/pol;mln;zl;kary;dla;vectry;za;ograniczanie;praw;konsumentow,92,0,912988.html) Kara dla jednej z największych kablówek UOKiK: Vectra ograniczała prawa klientów. Urząd nałożył na spółkę pół mln zł kary.
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)