Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Konkurs na przygotowanie e-podręczników w połowie sierpnia

0
Podziel się:

Ośrodek Rozwoju Edukacji planuje ogłoszenie konkursu na partnera merytorycznego w zakresie edukacji wczesnoszkolnej oraz partnera technologicznego do opracowania e-podręczników.

Konkurs na przygotowanie e-podręczników w połowie sierpnia
(skynesher/iStockphoto)

Ośrodek Rozwoju Edukacji planuje ogłoszenie konkursu na partnera merytorycznego w zakresie edukacji wczesnoszkolnej oraz partnera technologicznego do opracowania e-podręczników - informuje MEN.

Ośrodek Rozwoju Edukacji, odpowiedzialny właśnie za realizację projektu _ E-podręczniki do kształcenia ogólnego _ i wyłonienie partnerów do jego realizacji, jest instytucją podległą Ministerstwu Edukacji Narodowej.

Wcześniejszy konkurs na partnerów projektu unieważniono w ubiegłym tygodniu, by rozwiać wątpliwości, co do jego przejrzystości. Obecnie trwają końcowe prace nad nowym regulaminem konkursu. Po ogłoszeniu konkursu, oferenci będą mieli 21 dni na składanie ofert.

W wyniku konkursu, którego wynik został unieważniony, na partnera merytorycznego do opracowania e-podręcznika do edukacji wczesnoszkolnej wybrano Grupę Edukacyjną S.A., a na partnera technologicznego firmę Progress Framework Sp. z o.o.

Po ogłoszeniu w połowie czerwca wyników konkursu część firm zaczęła sugerować w mediach, że Progress Framework może nie podołać projektowi. Media podawały wówczas, że spółka ta prowadzi nieprzejrzystą politykę informacyjną dotyczącą finansów, jest nieznana w branży e-learningu, najprawdopodobniej nie ma kadry i zasobów, aby projekt zrealizować.

Na początku lipca minister edukacji Krystyna Szumilas wysłała do Ośrodka Rozwoju Edukacji w Warszawie specjalną kontrolę, która miała zbadać _ możliwe nieprawidłowości towarzyszące wyborowi partnera technologicznego _ projektu e-podręcznika. 23 lipca konkurs na partnerów projektu unieważniono.

Projekt przygotowania e-podręczników od początku budzi emocje w środowisku wydawców edukacyjnych. W połowie maja Międzynarodowe Stowarzyszenie Wydawców (International Publishers Association - IPA) oraz Federacji Wydawców Europejskich (Federation of European Publishers - FEP) - dwa największe międzynarodowe stowarzyszenia wydawców skierowały do Komisji Europejskiej listy otwarte. Dotyczyły one wieloletniego rządowego programu cyfryzacji polskiej szkoły _ Cyfrowa szkoła _ oraz towarzyszącego mu przygotowania e-podręczników.

Organizacje wyraziły obawę, że w ramach tego projektu wybór podręczników przez nauczyciela może być zastąpiony scentralizowaną dostawą treści. Ich zdaniem, brakuje też systemu kontroli jakości treści, zarówno w odniesieniu do pierwszych przetargów, jak i w dłuższej perspektywie. Według nich, świadczy to o niebezpiecznym braku wiedzy na temat roli, jaką odgrywa możliwości wyboru materiałów edukacyjnych przez nauczycieli, a także znaczenia sił rynkowych, które zapewniają jakość treści edukacyjnych. Organizacji wydawców uważają, że program _ Cyfrowa Szkoła _ zagraża polskiej branży wydawnictw edukacyjnych, jej rozwojowi i konkurencyjności na jednolitym rynku europejskim.

W środę MEN na swojej stronie internetowej umieściło odpowiedź udzieloną na te listy przez Detlefa Eckerta, dyrektora ds. mediów i danych osobowych Komisji Europejskiej. Eckert udzielił jej w imieniu przewodniczącego Komisji Europejskiej Jose Manuela Barroso. Przypomniał, że Komisja Europejska wzywa państwa członkowskie do wprowadzenia e-nauczania do głównego nurtu polityk krajowych w celu modernizacji edukacji i szkolenia, włączając w to programy nauczania.

_ - E-nauczanie musi zająć znaczące miejsce w praktyce nauczania i uczenia w każdym systemie edukacji, które aspiruje do tego, żeby nadążyć za zmianami życia społecznego i zawodowego _ - podkreślił Eckert.

_ - W tym kontekście, państwa członkowskie - każde w ramach własnych kompetencji w obszarze edukacji - podejmują środki, żeby jak najlepiej wykorzystać cyfrowe technologie w celu modernizacji ich systemów edukacji. Program Cyfrowa Szkoła uruchomiony przez polski rząd należy do tej kategorii _ - zaznaczył.

Wyraził nadzieję, że wyniki pilotażu _ Cyfrowej szkoły _ pomogą polskim władzom wprowadzić cyfryzację do szkół. _ - Wydawnictwa edukacyjne z ich cennym doświadczeniem w dostarczaniu wysokiej jakości źródeł edukacyjnych są najlepiej przygotowane do odegrania ważnej roli w tej zmianie _ - napisał Eckert.

Projekt _ E-podręczniki kształcenia ogólnego _ zostanie sfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki. Jego wdrażanie zaplanowano na lata 2012-2015, szacunkowa wartość projektu wynosi 45 mln zł. W ramach projektu do 2014 r. ma zostać przygotowanych 18 e-podręczników do 14 przedmiotów; mają być udostępniane na wolnych licencjach, czyli bezpłatnie.

Za realizację programu _ Cyfrowa szkoła _ i przygotowanie e-podręczników odpowiedzialna w MEN była wiceminister Joanna Berdzik. Po ostatniej zmianie zakresu czynności wiceministrów odpowiedzialnym za cyfryzację oświaty i e-podręczniki został wiceminister Mirosław Sielatycki.

Czytaj więcej w Money.pl
Uczniowie będą bardziej anonimowi Zwiększenie poziomu anonimowości danych gromadzonych w Systemie Informacji Oświatowej, dotyczących pomocy psychologiczno-pedagogicznej oferowanej przez szkoły i poradnie, zakłada znowelizowana dziś przez Sejm ustawa o nowym SIO.
Uczniowie będą mieli większą anonimowość Szykują się spore zmiany w Systemie Informacji Oświatowej. Dane będą lepiej chronione.
Zamiast pomóc dzieciom, marnujemy pieniądze Najsłabiej wykorzystywane są fundusze na podręczniki. W ubiegłym roku samorządy zwróciły ponad 38 proc. z tych środków.
wiadomości
wiadmomości
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)