Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
Andrzej Zwoliński
|

Gigantyczna kara dla dla Euro Banku za zastraszanie dłużników

0
Podziel się:

Wywierali presję psychiczną - uznał UOKiK. Nałożył ponad 1,2 mln zł kary.

Gigantyczna kara dla dla Euro Banku za zastraszanie dłużników

Euro Bank stosował niezgodne z prawem działania windykacyjne wobec swoich klientów, próbował zastraszać i wywierać presję psychiczną na dłużnikach - uznał UOKiK. Na bank nałożono ponad 1,2 mln zł kary. _ Już w 2009 roku podjęliśmy szereg działań naprawczych, mających na celu natychmiastową eliminację nieprawidłowości - _ tłumaczy się bank.

Aktualizacja: 16:17

Jak zaznaczono w uzasadnieniu _ - informowanie o zadłużeniu musi odbywać się w granicach obowiązującego prawa. Zastraszanie, wywieranie presji, nierzetelne informowanie o konsekwencjach niespłacenia długu - to najczęstsze nieprawidłowości kwestionowane przez prezes urzędu _.

Do tej pory UOKiK wydał dziewięć decyzji dotyczących niezgodnego z prawem odzyskiwania długów, a ostatnio zakwestionował procedury windykacyjne Euro Banku. Wywoływanie lęku, presji psychicznej i wprowadzenie w błąd – to główne zarzuty prezes urzędu wobec działań windykacyjnych banku.

Postępowanie w tej sprawie zostało wszczęte na podstawie doniesień medialnych w listopadzie 2009 roku. Urząd zakwestionował wewnętrzną procedurę banku dotyczącą sposobu prowadzenia telefonicznej windykacji należności. Jak wynika z ustaleń UOKiK, w toku prowadzonych czynności windykacyjnych, spółka stosowała różnorodne formy wywierania presji na konsumentów zalegających ze spłatą należności. Pracownicy banku, kontaktując się telefonicznie z dłużnikami, informowali:

_ Skoro w świetle powyższego stanowiska Euro Banku nadal nie chce Pan/i oddać pieniędzy to nie mamy innego wyjścia. Bank jest zmuszony skierować Pana/i akta do Windykacji Ulicznej. Pod podane przez Pana/ią adresy wyślemy jednostkę interwencyjną z naszymi egzekutorami, którzy zajmą się prowadzeniem z Panem/ią negocjacji u Pana/i w domu. Proszę się nie martwić, nasi egzekutorzy są specjalistami w odzyskiwaniu rat, których Klienci nie chcą oddać. Przyjadą do Pana/i do domu w swoich uniformach i jestem przekonany, że po kwadransie negocjacji mimo tych wszystkich problemów życiowych zdecyduje się Pan/i oddać pieniądze do Banku! _

Prezes urzędu uznała, że Euro Bank, stosując niezgodne z prawem procedury windykacji należności, naruszył zbiorowe interesy konsumentów i nałożyła karę 1 262 761 zł. Bank zaprzestał stosowania niezgodnych z prawem działań.

Decyzja jest ostateczna, ponieważ przedsiębiorca nie skorzystał z możliwości odwołania się do sądu i zapłacił karę. Przysłał jednak do redakcji Money.pl komentarz odnoszący się decyzji UOKiK.

_ Kara pieniężna, nałożona na Euro Bank S.A. przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, dotyczy sytuacji która miała miejsce w 2009 roku. Równocześnie UOKiK wydał decyzję stwierdzającą zaniechanie stosowania tej praktyki z dniem 14 grudnia 2009 r. Już w 2009 r. bank podjął szereg działań naprawczych, mających na celu natychmiastową eliminację nieprawidłowości. Działania te obejmowały między innymi: dostosowanie w grudniu 2009 roku procedur windykacyjnych, gruntowne wzmocnienie systemu kontroli wewnętrznej nad procesami windykacyjnymi, udoskonalenie procesu szkoleń. Wdrożono również nowy system kontroli jakości kontaktów windykacyjnych z klientami Banku - _brzmi komunikat Euro Banku.

Z kolei UOKiK przypomina dłużnikom, że w przypadku problemów ze spłatą kredytu należy jak najszybciej skontaktować się z przedsiębiorcą i negocjować rozłożenie zaległości na korzystniejsze raty. Wierzyciel może także zaproponować wydłużenie okresu kredytowania czy umorzenie części odsetek karnych i opłat windykacyjnych. Działania polegające na zastraszaniu, nękaniu, wywieraniu presji psychicznej są niezgodne z prawem i należy je zgłosić na policję.

Konsumenci, którzy mają zastrzeżenia do postępowania przedsiębiorcy w związku z windykacją wierzytelności mogą liczyć na pomoc miejskich lub powiatowych rzeczników konsumentów czy organizacji pozarządowych - Federacji Konsumentów, Stowarzyszenia Konsumentów Polskich. Bezpłatne porady udzielane są również pod numerem telefonu 800 007 707. Poradnictwo w Polsce jest finansowane m.in. ze środków UOKiK.

O ostatnich decyzjach UOKiK czytaj w Money.pl
[ ( http://static1.money.pl/i/h/33/t47393.jpg ) ] (http://prawo.money.pl/aktualnosci/wiadomosci/artykul/milionowa;kara;dla;pkf;skarbiec;za;oklamywanie;klientow,213,0,917717.html) Opłata przygotowawcza. Jak wyrolować klienta UOKiK nałożył ponad 1,2 mln zł kary na Polską Korporację Finansową Skarbiec.
[ ( http://static1.money.pl/i/h/95/t91487.jpg ) ] (http://prawo.money.pl/aktualnosci/wiadomosci/artykul/uokik;karze;za;sms-owy;konkurs,127,0,857471.html) UOKiK karze za SMS-owy konkurs Spółka Mobile Formats musi zapłacić ponad 85 tysięcy złotych za wprowadzanie w błąd uczestników telewizyjnego konkursu sms-owego.
[ ( http://static1.money.pl/i/h/55/t97591.jpg ) ] (http://wczasy.money.pl/wiadomosci/artykul/itaka;zle;traktuje;klientow;zaplaci;kare,180,0,849844.html) ITAKA źle traktuje klientów. Zapłaci karę Biuro podróży nie oddawało pieniędzy za wycieczki i nie płaciło za opóźnienia.
wiadomości
wiadmomości
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(0)