Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Działalność internetowa w Niemczech. Jak bezpiecznie zacząć?

0
Podziel się:

Na stronie internetowej przedsiębiorca musi zamieścić Impressum, co wynika z niemieckiej ustawy o mediach telekomunikacyjnych.

Działalność internetowa w Niemczech. Jak bezpiecznie zacząć?

Od kilku lat Internet jako powszechnie dostępne medium komunikacji cieszy się szczególną popularnością, nie tylko jeśli chodzi o możliwości promocji i reklamy, ale również w zakresie dystrybucji i sprzedaży. Sieć stanowi atrakcyjną pod względem kosztów możliwość oferowania na całym świecie własnych produktów i usług. Przed rozpoczęciem sprzedaży internetowej w Niemczech, należy zastanowić się jak prowadzić sprzedaż drogą elektroniczną bez ryzyka i w sposób bezpieczny pod względem prawnym.

Główną zaletą sprzedaży internetowej w porównaniu ze sprzedażą tradycyjną jest brak kosztów związanych z utworzeniem i utrzymaniem zagranicznej infrastruktury, takiej jak budowa lub najem lokalu czy koszty pracowników.

Otwierając się na nowe rynki należy uwzględnić specyficzne przepisy prawne regulujące sprzedaż elektroniczną w danym państwie. Dlatego rozważnie trzeba podejść do przygotowania wirtualnego sklepu, który będzie czynił zadość wszystkim obowiązującym w Niemczech przepisom prawnym. Szczególnie na rynku niemieckim należy mieć na uwadze, iż konkurencja potrafi wytknąć najdrobniejsze błędy, co może wiązać się z nałożeniem wysokich kar.

Rozpoczęcie działalności

Bez różnicy czy polskie przedsiębiorstwo będzie prowadzić działalność na docelowym rynku niemieckim, czy przedsiębiorca z Polski założy niemiecki podmiot prawny, naruszenie prawa (np. naruszenie prawa znaków towarowych na stronie internetowej) zachodzi tam, gdzie strony internetowe mają oddziaływać zgodnie z ich przeznaczeniem. Dla przykładu jeśli sklep internetowy działa pod polską domeną, a jej treść i sprzedaż online dostępna jest w języku niemieckim, to strony te zgodnie z przeznaczeniem oddziałują w Niemczech i zastosowanie ma niemieckie prawo ochrony konkurencji. Tak więc również sklepy internetowe polskich przedsiębiorców mają obowiązek czynić zadość przepisom niemieckiego prawa ochrony konkurencji.

Na stronie internetowej przedsiębiorca musi zamieścić _ Impressum _. Obowiązek ten wynika z niemieckiej ustawy o mediach telekomunikacyjnych oraz z państwowej umowy dotyczącej działalności nadawczej. Ideą _ Impressum _ jest poinformowanie użytkownika strony z kim ma do czynienia. _ Impressum _ zawiera dane identyfikujące przedsiębiorcę prowadzącego sprzedaż internetową oraz musi zawierać adres operatora strony, właściwy do doręczeń w razie ewentualnego sporu sądowego.

Do zamieszczenia _ Impressum _ jest obowiązany każdy kto świadczy usługi online w ramach działalności gospodarczej. Podkreślenia wymaga, że na każdej stronie sklepu internetowego musi znajdować się wyraźny link odsyłający do _ Impressum _, zawierającego dane takie jak:

  • imię i nazwisko lub nazwę podmiotu prowadzącego sklep internetowy, formę prawną osoby prawnej lub spółki osobowej (w tym s.c.), dane osoby upoważnionej do reprezentacji, adres siedziby oraz adres dla doręczeń. Obowiązek zamieszczania _ Impressum _ dotyczy również instytucji, korporacji i fundacji,
  • wskazane jest również podanie informacji dotyczących kapitału podstawowego lub zakładowego spółki,
  • adres e-mail oraz elektroniczny formularz kontaktowy, o ile umożliwi otrzymanie odpowiedzi w ciągu 30-60 minut (zgodnie wyrokiem TSUE). Wskazane przy tym jest podanie numeru telefonu kontaktowego lub nr fax, w razie ewentualnych awarii usług online,
  • dane dotyczące urzędu nadzoru, jeśli usługi świadczone są w ramach działalności, której prowadzenie wymaga urzędowego zezwolenia (dotyczy np. firm ochroniarskich),
  • numer rejestru oraz organ prowadzący rejestr, jeśli przedsiębiorca uzyskał wpis do niemieckiego lub polskiego rejestru przedsiębiorców czy rejestru handlowego,
  • Numer Identyfikacji Podatkowej płatników VAT,
  • dane związane ze specyfiką zawodu regulowanego typu lekarz, adwokat, itp. Należy podać oficjalny tytuł zawodowy oraz kraj, w którym go nadano, podstawy prawne do wykonywania danego zawodu oraz wskazanie dostępu do nich.

Polscy przedsiębiorcy muszą zwrócić szczególną uwagę także na wymogi dotyczące podawania cen za oferowane przez internet produkty czy usługi (regulowane odrębnym rozporządzeniem) oraz dotyczące przepisów prawa odstąpienia od umowy i zwrotu towaru. Wskazanym jest aby polscy przedsiębiorcy zamieścili również precyzyjne ogólne warunki handlowe.

Czytaj więcej w Money.pl
Tak wypowiesz umowę zawartą na odległość Do obowiązków firmy związanych z zawarciem umowy na odległość należy poinformowanie konsumenta o prawie odstąpienia od niej w terminie 10 dni.
Będzie można grać w Lotto przez internet? Komisja proponuje jako termin wejścia w życie ustawy datę 1 stycznia 2014 r., m.in. ze względu na konieczność uzgodnień notyfikacyjnych w Komisji Europejskiej.
Oznaczenie towaru. Co można zastrzec? Ochrona prawna dotyczy całości znaku słowno-graficznego, a nie jego poszczególnych części składowych.

Autor jest aplikantem adwokackim w Chałas i Wspólnicy Kancelaria Prawna

prawo gospodarcze
kraj
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
KOMENTARZE
(0)