Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Czym jest sprzedaż premiowana?

0
Podziel się:

Premie stanowią towary lub usługi o niewielkiej wartości lub próbki towaru - wartość tę należy odnosić do ceny towaru lub usługi głównej. Ważne jest, aby były nieodpłatne oraz o niskiej wartości.

Czym jest sprzedaż premiowana?
(Monkey Business Images/Dreamstime.com)

Sprzedaż premiowana to sprzedaż połączona z przyznaniem nieodpłatnej premii w postaci towarów lub usług odmiennych od stanowiących przedmiot sprzedaży.


Producenci często decydują się na dołączenie do produktu głównego tzw. premii, gdyż klienci, mając do wyboru substytucyjne towary, decydują się na zakup tych, do których taka premia została dołączona.

Praktyka taka jest uzasadniona obserwacją rynku konsumenckiego, która pokazuje, że coraz więcej sprzedawanych produktów jest oferowanych z nieodpłatną premią (np. w postaci filmu, płyty czy próbki). Teza ta dotyczy w zasadzie wszystkich dziedzin gospodarki w szeroko rozumianej dziedzinie usług, ale także produktów spożywczych i sprzedaży wysyłkowej.

Premie tego rodzaju są wliczone przez przedsiębiorcę w koszty wytworzenia produktu. Dlatego ustawodawca zauważył potrzebę wprowadzenia ochrony konsumentów przed przerzucaniem na nich ciężaru zapłaty za premię, o czym stanowi artykuł 17a ustawy z dnia z 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji. Wprowadzenie powyższej regulacji jest wyrazem negatywnej oceny praktyk handlowych, polegających na premiowaniu przez _ dużych i bogatych _profesjonalistów zakupów dokonywanych u nich przedmiotami - _ premiami _ o wartości niewspółmiernie dużej do wartości głównego przedmiotu sprzedaży.

[ ( http://static1.money.pl/i/h/63/t135743.jpg ) ] (http://prawo.money.pl/aktualnosci/okiem-eksperta/artykul/rekojmia;przy;kupnie;rzeczy;uzywanych;przez;internet,101,0,825445.html) Rękojmia przy kupnie rzeczy używanych przez internet
Celem tego przepisu była dbałość o małych i średnich przedsiębiorców, którzy nie dysponują dostatecznie dużym kapitałem, który mógłby zostać przeznaczony na prezenty dla klientów. Powyższy artykuł uznaje za czyn nieuczciwej konkurencji sprzedaż konsumentom towarów lub usług, która jest połączona z przyznaniem wszystkim albo niektórym nabywcom towarów lub usług nieodpłatnej premii, w postaci towarów lub usług odmiennych od stanowiących przedmiot sprzedaży. Nie stanowi czynu nieuczciwej konkurencji sprzedaż, jeżeli premie stanowią towary lub usługi:

  • o niewielkiej wartości lub próbki towaru - wartość tę należy odnosić do ceny towaru lub usługi głównej, pojęcie _ próbka _ natomiast zakłada niewielką, znikomą ilość i/lub wartość prezentowanego towaru i tak też powinno być interpretowane przy ocenie kwestionowanego zachowania;
    • wygrane w loteriach promocyjnych, organizowanych na podstawie przepisów o grach losowych, zakładach wzajemnych i grach na automatach hazardowych, lub konkursach, których wynik nie zależy od przypadku.

Zgodnie z tą regulacją istotne znaczenie ma sam przedmiot premii. Ważne jest, aby premie dołączane do towarów były nieodpłatne oraz o niskiej wartości. Dodanie premii może nastąpić na dowolnym szczeblu łańcucha dystrybucji.

[ ( http://static1.money.pl/i/h/226/t99810.jpg ) ] (http://prawo.money.pl/aktualnosci/okiem-eksperta/artykul/jakie;uprawnienia;ma;kupujacy;w;ramach;gwarancji,13,0,638477.html) Jakie uprawnienia ma kupujący w ramach gwarancji?
Ważnym zagadnieniem jest to, jak rozumieć zwrot _ towar lub usługa odmienna od stanowiących przedmiot sprzedaży _. Jest to pojęcie nieścisłe i jego zrozumienie wymaga pogłębionej analizy. Zgodnie ze stanowiskiem doktryny wydaje się, że przepis powinien być wykładany raczej ściśle, jednak nie oznacza to, że dopuszczać należy jedynie premiowanie zakupu dokładnie tym samym towarem lub usługą. Towar lub usługa pierwotna i premia, jeśli mają zostać uznane za niebędące odmiennymi, powinny jednak należeć co najmniej do tej samej linii produktów, w których towary i usługi są zazwyczaj wytwarzane lub pozostawać w zwyczajowym związku funkcjonalnym.

Warto podkreślić, że sprzedaż premiowana dotyczy tylko obrotu konsumenckiego, nie dotyczy stosunków handlowych między przedsiębiorcami. Takie podejście jest uzasadnione profesjonalnym przygotowaniem przedsiębiorców do dokonywania zakupów na rynku i zatrudnianym do tego celu fachowym wyspecjalizowanym personelem.

Czytaj w Money.pl
[ ( http://static1.money.pl/i/h/155/t99739.jpg ) ] (http://prawo.money.pl/aktualnosci/wiadomosci/artykul/reklamacja;-;jakie;prawa;ma;klient,37,0,654629.html) Reklamacja - jakie prawa ma klient? Klienci w pierwszej kolejności domagają się zwrotu pieniędzy. Nie zawsze jednak takie uprawnienie im przysługuje.
[ ( http://static1.money.pl/i/h/190/t131774.jpg ) ] (http://prawo.money.pl/aktualnosci/okiem-eksperta/artykul/postepowanie;grupowe;-;jak;dochodzic;roszczen,247,0,771319.html) Postępowanie grupowe - jak dochodzić roszczeń Przynajmniej 10 osób musi dochodzić roszczenia jednego rodzaju, na tej samej podstawie, aby określone postępowanie zostało uznane za grupowe.
[ ( http://static1.money.pl/i/h/63/t135743.jpg ) ] (http://prawo.money.pl/aktualnosci/okiem-eksperta/artykul/jako;klient;masz;prawo;do;pelnej;informacji;o;towarze,233,0,809961.html) Jako klient masz prawo do pełnej informacji o towarze Dotyczy to głównie ceny, cech kupowanego towaru i warunków umowy.

Autorka jest radca prawnym w Chałas i Wspólnicy Kancelaria Prawna, Oddział we Wrocławiu

wiadomości
porady
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
KOMENTARZE
(0)