Niedługo może upaść nawet 40 procent firm drogowych - ostrzegają eksperci. Pracę przez to może stracić 50 tysięcy pracowników. A wszystko przez błędy przy wyborze wykonawców autostrad przy jednoczesnym zmniejszaniu pieniędzy na inwestycje.
Zdaniem Adriana Furgalskiego z Zespołu Doradców Gospodarczych TOR dużą część winy ponosi za to Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. _ - Bożkiem stała się najniższa cena. Prawda stało się powiedzenie, że w Polsce chłop z furmanka może budować autostrady - _ mówi Furgalski.
Takiemu postawieniu sprawy sprzeciwiają się przedstawiciele Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Rzeczniczka Urszula Nelken twierdzi, że przy wyborze firmy pod uwagę są brane także inne wskaźniki. _ - Cena jest ostatnim kryterium, przede wszystkim liczy się kondycja firm i możliwość dotrzymania terminów oraz wymogów technologicznych - _ mówi rzecznik.
Czytaj więcej [ ( http://static1.money.pl/i/h/203/m204747.jpg ) ] (http://galerie.money.pl/raport-o-przygotowaniach-do-euro-2012-g415105.html) Oto Polska przed Euro 2012. Strach to oglądaćPokazujemy Polskę przed mistrzostwami. Sami wykonawcy od dawna narzekają na system płatności stosowany przy budowie dróg i autostrad. Wykonawca dostaje teraz pieniądze za zakończony etap robót. To, zdaniem przedstawicieli firm, prowadzi do zatorów płatniczych.
Rzecznik Hydrobudowy Krzysztof Woch twierdzi, że firmom pomogłoby wprowadzenie zaliczkowego systemu płatności. _ Od momentu powstania kosztółw po stronie wykonawcy, a wypłatą pieniędzy często mija kilka miesięcy, a nie rzadko rok. Wynika to z procedur odbiorczych - _tłumaczy.
Przedstawiciele Generalnej dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad zapowiadają, że zapis o zaliczkach znajdzie się niedługo w każdej umowie na budowę dróg. Jednak Adrian Furgalski uważa, że system zaliczkowy nie uchroni firm od kłopotów. _ Firmy powinny posiłkować się kredytem, a nie zaliczkami - _ argumentuje.
Dotychczas sądy ogłosiły upadłość dwóch firm, które budowały autostrady. Wniosek o upadłość trzeciej został odrzucony z powodów formalnych.
Czytaj więcej w Money.pl | |
---|---|
Tusk obiecał 1,5 tys. km autostrad. Zbudował dziesięć razy mniej Przed rokiem wydaliśmy na budowę dróg niespełna 20 mld zł, czyli o prawie 10 mniej niż planowano. W tym roku ma być tylko 12 mld zł. | |
Uznali, że budowy autostrad nie trzeba kończyć Za takim rozwiązaniem opowiedziało się 233 posłów. | |
Rząd im nie płaci, nie wyrobią się na Euro Budowniczowie dróg żądają od rządu 3 miliardów złotych, a podwykonawcy na Stadionie Narodowym 100 milionów złotych. |