Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Bruksela chce inwigilować pasażerów

0
Podziel się:

Forsuje dyrektywę nakładającą na linie obowiązek przekazywania danych klientów.

Bruksela chce inwigilować pasażerów
(luisvilla/CC/Flickr)

KE zaproponowała nową dyrektywę o ochronie danych pasażerów, której celem jest zwalczanie przestępczości, w tym terroryzmu. Nakłada ona na przewoźników lotniczych obowiązek przekazywania danych pasażerów wjeżdżających lub wyjeżdżających z terytorium UE.

Z trzema krajami (Stany Zjednoczone, Kanada i Australia) UE już ma porozumienia zobowiązujące przewoźników lotniczych z państw unijnych do udostępniania tzw. danych PNR wszystkich pasażerów lotniczych przylatujących do tych państw i wylatujących z nich.

_ - Doświadczenie tych państw oraz państw członkowskich UE, które wykorzystują dane PNR, stanowi potwierdzenie, że dane PNR są konieczne do zwalczania poważnej przestępczości i terroryzmu _ - przekonuje KE.

Zaproponowana w środę nowa dyrektywa dotyczy wszystkich państw trzecich. Zgodnie z propozycją państwa członkowskie będą musiały stworzyć krajowe systemy danych pasażerów (tzw. PNR), przestrzegając wspólnych unijnych zasad. I tak przewoźnicy lotniczy przekazywaliby dane dotyczące pasażerów w lotach międzynarodowych, gromadzone w systemach rezerwacji lub przy zakupie biletu, specjalnej jednostce znajdującej się w państwie przylotu lub wylotu. Państwa będą analizowały i zachowywały te dane tylko _ do celów zapobiegania poważnej przestępczości i przestępstwom terrorystycznym, ich wykrywania, prowadzenia dochodzeń w ich sprawie i ich ścigania _.

_ - Wspólne zasady na poziomie UE są niezbędne do zwalczania poważnych przestępstw, takich jak przemyt narkotyków i handel ludźmi oraz terroryzm, a także do zagwarantowania przestrzegania prywatności pasażerów i ich praw we wszystkich państwach członkowskich. Niniejszy wniosek nakłada na państwa członkowskie obowiązek anonimizacji wszystkich gromadzonych danych PNR _ - powiedziała unijna komisarz do spraw wewnętrznych Cecilia Malmstroem.

Propozycja zakłada _ silną ochronę prywatności i danych osobowych _. Dane PNR nie mogą być wykorzystywane do żadnych innych celów oprócz zwalczania poważnej przestępczości i terroryzmu. Organy ścigania w państwach członkowskich muszą dokonać anonimizacji danych w ciągu miesiąca po odbyciu lotu przez pasażera. Ponadto dane nie będą mogły być przechowywane dłuższy niż przez pięć lat.

KE zastrzega, że dane szczególnie chronione, na podstawie których można ustalić pochodzenie rasowe lub etniczne, poglądy polityczne lub religijne, nie mogą być przekazywane przez przewoźników lotniczych państwom członkowskim, ani w żaden inny sposób wykorzystywane.

_ Państwa członkowskie nie będą miały możliwości dostępu do baz danych przewoźników lotniczych - będą składały wnioski o przekazanie im danych przez przewoźników. Państwa członkowskie muszą ustanowić specjalne jednostki, które będą zajmowały się tymi danymi i zapewniały ich ochronę, oraz zagwarantować nadzór nad tymi jednostkami przez niezależne organy nadzorcze. Wprowadzone zostaną również jednoznaczne zasady dotyczące prawa pasażerów do dokładnych informacji na temat gromadzenia danych PNR oraz zasady umożliwiające pasażerom dostęp do danych, ich sprostowanie i usunięcie oraz zasady dotyczące odszkodowania i prawa do środków odwoławczych _ - zastrzega KE.

KE szacuje, że negocjacje w Radzie UE i w Parlamencie Europejskim w sprawie tak wrażliwej jak PNR mogą potrwać około dwóch lat.

Czytaj w Money.pl

Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)