Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Będzie więcej biopaliwa w bakach aut

0
Podziel się:

Prezydent Bronisław Komorowski podpisał nowelizację ustawy o biopaliwach.

Będzie więcej biopaliwa w bakach aut
(Dob's Farm - Fotolia.com)

Prezydent Bronisław Komorowski podpisał nowelizację ustawy o biopaliwach - podała w piątek prezydencka kancelaria. Ustawa przewiduje, że od 2020 r. biopaliwa muszą stanowić 10 proc. zużywanych w kraju paliw.

Nowelizacja wdraża zapisy ostatniej europejskiej dyrektywy ws. promowania stosowania energii ze źródeł odnawialnych. Zgodnie z dyrektywą powinno się premiować biopaliwa wytwarzane z odpadów i produktów nieżywnościowych z zachowaniem zasad zrównoważonego rozwoju. Chodzi o to, by sektor nie konkurował o ten sam surowiec z wytwórcami żywności, co w przeszłości prowadziło np. do windowania cen żywności.

Nowela przewiduje, że na wsparcie finansowe może liczyć produkcja i wykorzystywanie tylko takich biokomponentów, które spełniają opisane w dyrektywie kryteria zrównoważonego rozwoju, dotyczące m.in. źródła pochodzenia surowca czy poziomu ograniczenia emisji gazów cieplarnianych.

Tylko spełniające kryteria zrównoważonego rozwoju komponenty będą zaliczane do realizacji Narodowych Celów Wskaźnikowych (NCW). NCW dla transportu w 2020 r. wynosi 10 proc. - co w praktyce oznacza, że taki musi być udział biopaliw w zużywanych paliwach w skali całego kraju.

Takie rozwiązania mają skuteczniej chronić rynek UE i krajowy przed importem biokomponentów z krajów, co do których istnieją wątpliwości, iż nie spełniają kryteriów zrównoważonego rozwoju, np. godzą się wycinanie lasów tropikalnych pod uprawę roślin do produkcji biopaliw.

Nowela zawiera szczegółowe regulacje dotyczące certyfikacji, surowców, komponentów, sprawozdawczości itp., które wiążą się z koniecznością spełniania kryteria zrównoważonego rozwoju oraz mechanizmów weryfikacji samych kryteriów. Rozszerza również listę komponentów, które mogą być uznane za biopaliwa.

Obecnie najpowszechniej produkowanym w Polsce dodatkiem do benzyny jest etanol, natomiast do oleju napędowego - estry kwasów tłuszczowych FAME. Nowe przepisy obejmą także np. biogazy (metan, propan, butan), produkowane z biomasy alkohole inne niż etanol (metanol, butanol) i inne substancje.

Wprowadzają też całą grupę kolejnych nowych produktów, określonych jako biowęglowodory ciekłe, czyli węglowodory z biomasy. Przede wszystkim chodzi o hydrorafinowane oleje, np. paliwa typu HVO (uwodornione tłuszcze roślinne), wytwarzane w specjalnych instalacjach. Na tej liście znajdują się też paliwa syntetyczne, produkowane metodą Fischera-Tropscha, czyli przez uwodornienie węgla kamiennego.

Dodatkowo promowane są biokomponenty z surowców nieżywnościowych - przede wszystkim celulozy i lignocelulozy oraz odpadów i pozostałości. Ich wkład w realizację NCW jest liczony podwójnie w stosunku do _ tradycyjnych _ biokomponentów.

Czytaj więcej w Money.pl
Polacy nie chcą używać biopaliw Z pięciu zadań, które miały zwiększyć popyt na biopaliwa ciekłe, tylko w niewielkim stopniu zrealizowano dwa - napisała NIK.
Polska otwiera rynek na nowe biopaliwa Wszystko wskazuje jednak na to, że jednocześnie zamknie furtkę do produkcji w kraju nowego rodzaju biodiesla.
Boeing bierze się za produkcję biopaliw lość dwutlenku węgla emitowana w trakcie spalania biopaliwa lotniczego jest o 50 do 80 procent niższa niż w przypadku paliw konwencjonalnych.
To koniec bipaliw? Ograniczą produkcję Parlament Europejski opowiedział się za ograniczeniem produkcji biopaliw z roślin jadalnych. To niedobra wiadomość dla polskiego rolnictwa.
wiadomości
wiadmomości
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)