Na skróty

Money.plPrawoAktualnościOkiem eksperta

Rękojmia i gwarancja - obowiązki sprzedawcy

2009-04-08 16:01

Rękojmia i gwarancja - obowiązki sprzedawcy

Zasady odpowiedzialności sprzedawcy z tytułu rękojmi i gwarancji w praktyce są często mylone. Te ważne z punktu widzenie kupującego instytucje prawa, choć spełniają podobną funkcję, różnią się od siebie w istotny sposób.

Odpowiedzialność z tytułu rękojmi jest odpowiedzialnością bezwzględną, gwarantowaną każdemu nabywcy przepisami Kodeksu cywilnego i ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie kodeksu cywilnego.

Jakiekolwiek ograniczenia bądź wyłączenia odpowiedzialności z tytułu rękojmi są zakazane w sprzedaży konsumenckiej, której stroną jest konsument dokonujący nabycia towaru niezwiązanego bezpośrednio z jego działalnością gospodarczą lub zawodową. Wyłącznie przedsiębiorcy w relacjach między sobą mogą ustalać ograniczenia odpowiedzialności wynikającej z rękojmi.

Rękojmia stanowi zatem generalną zasadę ponoszenia konsekwencji przez sprzedawcę za wadliwość sprzedanego towaru. Sprzedawca będzie odpowiedzialny za wadliwość towaru bez względu na to czy ponosi on za nią winę, czy o istnieniu wad wiedział bądź miał podstawy do ich poznania.

ZOBACZ TAKŻE:

Kodeks cywilny precyzuje generalny zakres odpowiedzialność z tytułu rękojmi: za wady fizyczne i prawne rzeczy.

Wada fizyczna może polegać na cesze (bądź jej braku) towaru powodującej m.in. zmniejszenie jego wartości i/lub użyteczności ze względu na cel oznaczony w umowie sprzedaży, czy też wynikający ze zwyczajnego przeznaczenia rzeczy. Odpowiedzialność ta obejmuje te wady, które istniały w chwili wydania rzeczy bądź w chwili zawarcia umowy sprzedaży rzeczy.

Z wadą prawną będziemy mieć do czynienia, gdy sprzedana rzecz okaże się własnością osoby trzeciej lub też będzie obciążona prawem osoby trzeciej, np. użytkowaniem, służebnością, dzierżawą.

Dodatkową regulacją dotyczącą odpowiedzialności sprzedawców za towar sprzedawany konsumentom jest ustawa o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie kodeksu cywilnego. Przy czym za konsumenta uznaje się osobę fizyczną, która dokonuje czynności prawnych (zawiera umowę sprzedaży) niezwiązanych bezpośrednio z jego działalnością zawodową czy gospodarczą.

Ustawa ta ustanawia szeroki zakres odpowiedzialności sprzedawcy w sytuacji, gdy towar nie będzie zgodny z umową. Odnosi się to z reguły do rzeczy, które nie nadają się do celu, do jakiego zazwyczaj są używane.

Za wadliwe zostaną uznane towary niemające właściwości, które były przedstawione m.in. w reklamach, publicznych informacjach. Istotne jest to, że zasady dotyczące ochrony sprzedaży konsumenckiej odnoszą się do umów, których wartość przedmiotu sprzedanego czy świadczonej usługi nie przekracza 100 tys. złotych.

Dodaj wyszukiwarkę do Twojej strony internetowej

Wiadomości z kraju i ze świata na Twojej stronie internetowej

Najważniejsze informacje w twojej skrzynce e-mail!

Natomiast gwarancja jest ustanawiana w drodze dobrowolnej umowy bądź oświadczenia dotyczącego umowy sprzedaży. Stanowi ona zatem wyłącznie dodatkowe uprawnienie uzyskiwane przez nabywcę od sprzedającego bądź producenta towaru.

Gwarancja ma służyć zapewnieniu właściwej jakości towaru sprzedanego. Z reguły gwarancja uprawnia nabywców do żądania usunięcia wady rzeczy bądź dostarczenia towaru bez wad. Zakres uprawnień z tytułu gwarancji zależy jednak każdorazowo od postanowień sprzedawcy czy producenta.

Zgodnie z zasadami przyjętymi w Kodeksie cywilnym i ustawą o sprzedaży konsumenckiej odpowiedzialność z tytułu gwarancji jest zasadniczo ograniczona do wad fizycznych rzeczy. Z istoty gwarancji wynika, że zapewnia ona zdatność rzeczy do normalnego użytku. Zatem pojęcie wadliwości wskazuje na brak (zmniejszenie) tylko cech użytkowych, jakie rzecz powinna mieć zgodnie z normami i uzasadnionymi oczekiwaniami.

Autorka jest aplikantką radcowską z Kancelarii BSO Prawo & Podatki

tagi

prawo, kodeks cywilny, gwarancja, rękojmia

Pochwal się na swojej stronie,
że czytasz Money.pl
Czytam Money.pl


2014-05-26 23:21:32 84.10.77.* | aniakaramel
Re: Rękojmia i gwarancja - obowiązki sprzedawcy [0]
witam, a co jesli zakupiony towar w tym przypadku telefon traci 2letnia gwarancje, a 2 tygodnie po jej zakonczeniu bateria wybucha w reku, rozlewa sie w telefonie i przetapia obudowe, lekko ja przetapiajac. czy mam prawo ubiegac sie o naprawde na koszt producenta? czy musze sama sie martwic o naprawe, a wadliwa bateria - oryginalna - zostanie wymieniona czy nie?
2014-05-23 15:32:28 178.180.12.* | prawnik spółki giełdowej
Re: Rękojmia i gwarancja - obowiązki sprzedawcy [0]
Pierwszy akapit i już same bzdury. Proponuję weryfikować treści przesyłanych artykułów przed ich publikacją.
2014-04-11 10:58:54 37.8.207.* | lili13
Re: Rękojmia i gwarancja - obowiązki sprzedawcy [0]
jako przedsiębiorca kupiłam olejki których zakrętki pękają. Drugi produkt miał dwie daty ważności. Odesłałam towar jednak brak odzewu od firmy. Co mogę zrobić jeśli stronami jest dwóch przedsiębiorców
2014-02-24 20:37:56 78.9.4.* | Izabela G.
Re: Rękojmia i gwarancja - obowiązki sprzedawcy [1]
kupiłem od osoby prywatnej nie używany telefon. w oryginalnie zamknietym pudełku z zabezpieczeniami producenta. W obecności sprzedającego otworzyłem je i załaczyłem telefon włączył sie. Otrzymałem fakture zakupu gdyż telefon był zamówiony przez jedna z polskich dostawcow telekomunikacyjnych. w domu okazało się że nie działa mikrofon i głośnik. Czy moge żądać rękojmi od sprzedającego? czy pozostanie mi oddać telefon do naprawy.
2014-05-07 12:52:34 194.49.124.* | Kancelaria Konsumencka
jeżeli jest faktura imienna (chyba, że jest paragon), to nie przysługuje ani roszczenie do tej osoby prywatnej (reżim stosunku między osobami fizycznymi), ani roszczenie do sprzedawcy, a tylko naprawa z gwarancji.
jesli jest paragon (nie wydruk za płatność kartą), to można zgłosić się do sprzedawcy z tytułu niezgodności towaru z umową. tak nazywa się rękojmia dla konsumentów i jest z tzw. ustawy konsumenckiej, a nie z Kodeksu Cywilnego - są to przepisy szczególne.
czy odpowiedź odpowiada stanowi faktycznemu, czy jednak źle go zrozumiałem ? :-)
2014-01-23 20:55:41 178.165.133.* | baron 200
Kupiłem dwa lata temu 30-go grudnia laptop(lenowo) był dwa razy naprawiany, teraz jest 20-cia dni po gwarancji , czy mam jeszcze jakieś prawa z tytułu rękojmi?
--
Komentarz wysłany ze strony mobilnej
http://m.money.pl/
2014-01-04 22:35:50 sosna1213
Re: Rękojmia i gwarancja - obowiązki sprzedawcy [0]
Zakupiłem pralkę Mastercook we wrześniu 2012r w lipcu 2013r padł mi moduł zgłosiłem telefonicznie i po czterech dniach serwisant przyjechał i wymienił mi tą część bezpłatnie na gwarancji,sytuacja się powtórzyła w grudniu 2013 roku tak więc pralka jest na gwarancji do września 2014r,zadzwoniłem więc do serwisu i miła pani poinformowała mnie że firma Masterccook w pażdzierniku ogłosiła upadłość i nie są w stanie zrealizować naprawy kazała się udać do sprzedawcy u którego zakupiłem towar,sprzedawca rozkłada ręce i dał mi do zrozumienia że mi w tej sprawie nie pomoże. Czy w takim przypadku konsument ma prawo zażądać zwrotu gotówki z tytułu rękojmi lub wymiany zepsutego sprzętu na nowy.Prosił bym o poradę.
2013-12-03 14:46:04 80.50.83.* | marzena300
Re: Rękojmia i gwarancja - obowiązki sprzedawcy [0]
kupiłam używany samochód w komisie po trzech dniach uległ awarii na trasie przez co zagrożone było moje życie a sprzedawca nie chce oddać mi pieniędzy za to auto, nie chce też dokonać naprawy tego auta co zrobić w tej sytuacji
2013-10-25 16:43:49 83.22.209.* | Paulina11
Re: Rękojmia i gwarancja - obowiązki sprzedawcy [0]
Witam, w marcu 2012 r przez rodziców zostały zakupione te same laptopy. W obu pękały obudowy. W jednym po pewnym czasie zaczeły sie pojawiać poziome kreski na monitorze. Wraz z popękaną obudową oraz kreskami został wysłany do serwisu. Serwis nie zauważył kresek (mimo tego że napisałam o tym w opisie szkody sprzętu) i wymienił tylko obudowę. Kreski pojawiały sie dalej. Laptop został wysłany drugi raz znowu w sprawie obudowy i nasilających się kresek. Znowu nie zostało to naprawione. Teraz wysłałam laptop trzeci raz. Na drugim laptopie nie dawno również zaczeły sie pojawiac kreski ( obudowa tak samo pęka) czy w takim razie moge zażądać zwrotu pieniędzy ?
2013-10-21 14:20:25 730
Re: Rękojmia i gwarancja - obowiązki sprzedawcy [0]
Witam,
kupiłam okulary przeciwsłoneczne w salonie optycznym, po dwóch tyg. rozdwoiły się szkła poszłam zareklamować i bez żadnych dokumentów potwierdzeń właściciel sklepu powiedział że to załatwi z firmą produkującą, ok sprawa została załatwiona, szkła wymienione, za miesiąc znowu była ta sam wada, poszłam reklamować, podobna sytuacja bez żadnych dokumentów, Pan właściciel sklepu zgłosił wadę producentowi, nawet nie wziął okularów. Po jakimś czasie jest informacja ze już nie mogą naprawić mi okularów tylko wymienić na inne. Ok wzięłam te inne okulary a te poprzednie nie musiałam oddawać. Niestety te nowe okulary również się popsuły, tym razem odpadł zausznik. Tym razem znów się udałam się do salonu optycznego już zła i zarządałam reklamacji na podstawie rękojmi i zwrotu pieniędzy, na co pan do mnie że on może tylko odesłać do producenta bo on nie odpowiada za ten towar. Próbowałam go przekonać że odpowiada bo sprzedaje a on że nie odpowiada. I że może to odesłać i poprosić o naprawę ale zwrotu nie uznają bo taki zausznik to w ogóle nie podlega gwarancji. Powiedziałam żeby jednak odesłał bo to już 3 raz reklamuję ( fakt ze różne rzeczy i wady ale ta sama firma). Czy jest jakiś sposób żeby odzyskać pieniądze??? Jak o jest z tą odpowiedzialnością sprzedawcy?
2013-10-13 10:08:58 89.229.193.* | aparatka
Re: Rękojmia i gwarancja - obowiązki sprzedawcy [0]
kupiłam aparat fotograficzny, który jest wadliwy wynika to z jego budowy. Kupując nie wiedziałam, że wszystkie aparaty tej serii są wadliwe. jest on jeszcze na gwarancji. czy firma może odmówić mi jego wymiany?
2013-08-08 14:35:20 83.27.171.* | szefowa100
Re: Rękojmia i gwarancja - obowiązki sprzedawcy [1]
Stan faktyczny: kupiłam Tablet, po 6mc się zepsuł, oddałam do sklepu. Przyjęto zgłoszenie reklamacyjne, gdzie mam wpisane: sposób załatwienie sprawy: rękojmia i art. 560KC.
I tu pytanie: jaki jest termin załatwienia sprawy? W KC napisano tylko, że ma to nastąpić niezwłocznie, żadnych konkretnych liczb.
Może ktoś wie i odpisze:))
2013-08-16 07:26:49 82.177.152.* | Caliks
Niezwłocznie tz. bez zbędnej zwłoki. Jeżeli jest to możliwe to w trybie natyczmiastowym od otrzymania towaru reklamowanego. To sprzedaca ma się martwić aby nie potraktowano jego naprawy lub działania na zwłokę, bo wtedy może się okazać , że należy się nowy sprzęt.
-6 spadek
2013-02-19 10:53:29 81.168.172.* | marian624
Re: Rękojmia i gwarancja - obowiązki sprzedawcy [2]
kupiłem pralkę w sklepie internetowym i po 2 tygodniach a właściwie przy drugim praniu uległa awarii to znaczy zdaniem serwisu nastąpiła awaria modułu. Stwierdzenie serwisu jest jednoznaczne urządzenie nie podlega naprawie gwarancyjnej z uwagi że zakup jest dokonany na fakturę gdzie widnieje nazwa firmy to znaczy działalność gospodarcza, natomiast producent nie udziela gwarancji na swój sprzęt do działalności biznesowej,tak to interpretuje w instrukcji obsługi.Wobec powyższego proszę o wyjaśnienie gwarancji lub rękojmi z tytuł zakupu w wymienionej formie jeżeli sprzedający w swojej ofercie sprzedaży nie informuje utraty jednej z tych form. Jednocześnie nawet proponuje wydłużenie za dodatkową opłatą na 2 lub 5 lat nie zależnie na kogo dokonujemy zakupu.
-5 spadek
2013-04-18 09:27:01 78.30.119.* | cwelowaniec
i bardzo słusznie, generalnie napewno jest napisane że pralka nie może służyć celom zarobkowym bo nie jest pralką przemysłową.
To tak jakby ktoś kupił wiertarkę amatorską hobbistyczną do firmy i ją reklamował jest to nie mozliwe. Tak samo zestaw wypoczynkowy nie służy do spania codziennego. Mało Pan wie.
2013-04-25 14:59:12 178.36.131.* | xxx185
Pralka nie służy do działalności biznesowej, ni profesjonalnej, lecz jedynie na potrzeby wewnętrzne zakładu, tj. pranie ubrań roboczych pracowników.
Tak samo wiertarka amatorska zakupiona przez firmę służąca do drobnych prac nie związanych z główną linią biznesową, którą przezentuje na przykład wpisany do rejestrów CEIDG lub KRS numer PKD wiodącej działalności.
To jakby próbować udowodnić, że zestaw wypoczynkowy służył wypoczynkowi nadmiernemu i odmawiać kupującemu jego praw nie zważająć na elementarny wymóg art. 6 kodeksu cywilnego.
2013-02-19 10:51:22 81.168.172.* | marian624
Re: Rękojmia i gwarancja - obowiązki sprzedawcy [0]
kupiłem pralkę w sklepie internetowym i po 2 tygodniach a właściwie przy drugim praniu uległa awarii to znaczy zdaniem serwisu nastąpiła awaria modułu. Stwierdzenie serwisu jest jednoznaczne urządzenie nie podlega naprawie gwarancyjnej z uwagi że zakup jest dokonany na fakturę gdzie widnieje nazwa firmy to znaczy działalność gospodarcza, natomiast producent nie udziela gwarancji na swój sprzęt do działalności biznesowej,tak to interpretuje w instrukcji obsługi.Wobec powyższego proszę o wyjaśnienie gwarancji lub rękojmi z tytuł zakupu w wymienionej formie jeżeli sprzedający w swojej ofercie sprzedaży nie informuje utraty jednej z tych form. Jednocześnie nawet proponuje wydłużenie za dodatkową opłatą na 2 lub 5 lat nie zależnie na kogo dokonujemy zakupu.
2012-12-17 15:27:30 83.27.255.* | seba s11
Re: Rękojmia i gwarancja - obowiązki sprzedawcy [0]
dziekuję, bardzo pomocny artykuł
2012-11-02 23:23:27 31.62.88.* | rafał30poznan
saturn i gwarancje+ [2]
kupilem w Saturnie pralke i przedluzylem gwarancje do 5 lat, pralka po 2 latach i 4 miesiacach zepsula sie, zglosilem usterke, serwisant przyjechal, wymatowal wadliwa czesc i powiedzial ze w ciagu 2 tygodni pralke naprawia, juz jest piec tygodni pralka dalej unieruchomiona. Chce zwrotu pieniedzy lub wymiany sprzetu na nowy na co mam sie powołac w pismie?
-1 spadek
2013-04-18 09:28:44 78.30.119.* | kleofasinski
Jak to na co na gwarancję przecież przedłużeniu uległą gwarancaj, nie może Pan żądać zwrotu gotówki tylko naprawienia. Przyjmuje się że dana rzecz jest nie naprawiona jak nie naprawi jej ktoś w ciagu 90 dni.
2012-12-23 11:10:13 78.8.176.* | Krzywy195
Ale to nie Gwarancja ale Ubezpieczenie .
2012-06-04 17:31:50 nsewa
Re: Rękojmia i gwarancja - obowiązki sprzedawcy [1]
Witam serdecznie!! może ktoś mi pomoże !! 10 marca 2010 roku zakupiłam telewizor Philipsa lcd w czerwcu pojechał do naprawy / zepsuty modul ssb/ , moduł został naprawiony / nie wymieniony ponieważ firma philips najpierw naprawia, w sirpniu 2011 znowu zepsul się modul ssb zostal naprawiony /podobno/ chodzil w miarę do teraz jakieś tydzień temu znowu to samo tylko tyle ze już się gwarancja skończyła i niestety ich to nie obchodzi , koszty naprawy są dość duze może ktoś coś poradzi pozdrawiam
-1 spadek
2013-01-02 21:22:21 89.191.147.* | Jgdbn
nie jestem pewien, ale zdaje sie ze w wypadku wymiany bieg okresu gwarancyjnego rozpoczyna sie na nowo odnosnie tej czesci.
2012-06-03 13:45:20 77.252.36.* | anymous
Re: Rękojmia i gwarancja - obowiązki sprzedawcy [0]
z prawa do reklamacji z tyt. ustawy mozna korzystac przez dwa lata od momentu zakupu
2012-06-03 13:43:54 77.252.36.* | anymous
Re: Rękojmia i gwarancja - obowiązki sprzedawcy [2]
Rękojmia dot. sprzętów zakupionych na firmę i jest roczna, natomiast osoba fizyczna może skorzystać z prawa ustawy dot. niezgodnosci towaru z umowa. Mam wrażenie, że Pani pisząca ten artykuł nie potrafi rozróżnić tych dwóch rzeczy........
2012-12-17 15:29:17 83.27.255.* | seba s-1
drogi kolego, chyba sam nie masz pojęcia o prawie.
2012-05-28 14:24:34 164.127.9.* | mm877
Re: Rękojmia i gwarancja - obowiązki sprzedawcy [0]
mam taki problem, p;rosiłabym o poradę, kupiłam nowe mieszkanie od developera w roku 2008, mialam 36 miesięczną gwarancje i rekojmię na nowy lokal, od początku był problem ze żle zrobioną hydrauliką, i albo mnie zalewało, albo ja zalewałam kogoś, dodatkowo, pojawia mi się non stop wilgoć w mieszkaniu, które jest ogrzewane, nadal jest problem z hydrauliką, były naprawy gwarancyjne wielokrotnie, ale ani razu firma od której kupiłam mieskzanie nie zrobiła tego dobrze, teraz jest juz po gwarancji a problem został , co mam robić? proszę o pomoc...
2012-05-27 20:55:43 83.24.15.* | kaśka399
Re: Rękojmia i gwarancja - obowiązki sprzedawcy [0]
kupiłam xboxa 360 kinekt sprzedawca zapewniał ze sprzęt jest sprawny po rozłożeniu sprzętu w domu okazało się że sprzęt działa częściowo inie może odczytać gry która była w zestawie .nie mogłam iść odrazu do sklepu oddać bo była sobota.
-2 spadek
2011-11-04 20:26:31 83.168.108.* | Marcin Ś.
Re: Rękojmia i gwarancja - obowiązki sprzedawcy [0]
Myślę, iż w tym przypadku konsument ma prawo do skorzystania z gwarancji- zwróceniu sprzętu w celu naprawy go. Co do rękojmi uważam, że niestety nie przysługuje kupującemu, gdyż produkt po zakupie był sprawny- można było z niego korzystać. Uważam, że zwrot pieniędzy nie należy się tej osobie, w tym przypadku.
2011-11-03 13:42:46 178.36.94.* | klaudia.l
Re: Rękojmia i gwarancja - obowiązki sprzedawcy [0]
Moim zdaniem w tym przypadku nie ma możliwości rękojmi (oddania sprzętu i zwrotu pieniędzy). Jedyną rzeczą jest oddanie do gwarancji i możliwość wymiany .
2011-11-03 11:28:53 158.75.34.* | kjbguyholj
Re: Rękojmia i gwarancja - obowiązki sprzedawcy [0]
W takiej sytuacji konsumentowi zostaje gwarancja, gdyż o zwrot
pieniędzy możemy się ubiegać po krótkim czasie zakupy przedmiotu jak i również upobiec się o nowy produkt (towar)
-1 spadek
2011-11-02 21:03:26 84.205.7.* | Kamil G.
Re: Rękojmia i gwarancja - obowiązki sprzedawcy [0]
Jeśli monitor działał normalnie na początku od chwili zakupu, pozostaje tylko gwarancja. Nie ma możliwości wymiany sprzętu na nowy lub zwrot..
-2 spadek
2011-11-02 20:14:18 81.219.56.* | Przemek R.
Re: Rękojmia i gwarancja - obowiązki sprzedawcy [0]
Jeżeli monitor nie był wadliwy w chwili zakupu, pozostaje jedynie gwarancja.
Nie ma Pan możliwości na wymianę sprzętu na nowy, bądź też zwrot pieniędzy.
2011-11-02 18:06:36 80.53.243.* | Maaaciek
Re: Rękojmia i gwarancja - obowiązki sprzedawcy [0]
Witam,
bardzo proszę o opinię, jak się ma informacja/reklama na opakowaniu przedmiotu o gwarancji udzielanej na dany przedmiot do zapisu w karcie gwarancyjnej? Na opakowaniu jest umieszczona jednoznaczna informacja, iż na dany produkt producent udziela 5-letniej gwarancji,, jednak już w karcie gwarancyjnej, że 2 lata. Która informacja może byc brana pod uwagę przez konsumenta? Dziękuję
2011-11-02 14:27:37 89.231.149.* | Łukasz Kierzkowski
Re: Rękojmia i gwarancja - obowiązki sprzedawcy [0]
W zaistniałej sytuacji pozostaje oddanie sprzętu do bezpłatnej naprawy w ramach obowiązującej 3 letniej
gwarancji. Nie zalicza się on do wymiany/zwrotu, gdyż awaria
ukazała się po dłuższym czasie użytkowania - nie pozwalała
poprawnego działania sprzętu w momencie zakupu.Należy poczekać aż nasz sprzęt wróci do nas sprawny, nie możemy zrezygnować z naprawy gwarancyjnej z powodu długiego czasu jaki przyszło nam czekać.
2011-11-02 14:12:59 83.15.175.* | weronikaaaaaaaa
Re: Rękojmia i gwarancja - obowiązki sprzedawcy [0]
Myślę że można skorzystać tylko z gwarancji ;)
2011-11-02 14:03:00 83.15.175.* | ewkaaaaaaa
Re: Rękojmia i gwarancja - obowiązki sprzedawcy [0]
Dokładnie ja myślę to samo, rękojmia służy wtedy, gdy towar był uszkodzony i potrzebna oraz najważniejsza jest tylko gwarancja.
2011-11-01 20:59:39 213.238.96.* | B.
Re: Rękojmia i gwarancja - obowiązki sprzedawcy [0]
W tej sytuacji pozostaje oddanie sprzętu do bezpłatnej naprawy w ramach gwarancji. Nie kwalifikuje się on do zwrotu/wymiany, ponieważ usterka pojawiła się po dłuższym czasie użytkowania - nie uniemożliwiała poprawnego funkcjonowania sprzętu w momencie zakupu. Z naprawy gwarancyjnej nie można zrezygnować z powodu długiego czasu oczekiwania.
2011-11-01 18:44:40 88.199.232.* | Patrycja C.
Re: Rękojmia i gwarancja - obowiązki sprzedawcy [0]
Najlepiej będzie oddać go na gwarancję. Nie udowodnisz że w momencie zakupu już była ta wada. Dopiero jeśli mimo wielokrotnych napraw wykonanych w okresie gwarancji usterka nie została usunięta możesz ubiegać się o zwrot pieniędzy lub wymiany na nowy towar, sprzęt.
2011-11-01 18:38:41 188.47.130.* | frogia
Re: Rękojmia i gwarancja - obowiązki sprzedawcy [0]
W tym przypadku nie może Pan powoływać się na Niezgodność towaru z umową , ponieważ obowiązuje ona tylko gdy produkt jest wadliwy już przy samym zakupie. Jedynie można tu się odwołać do gwarancji . Natomiast gwarant w kracie gwarancyjnej, którą pan otrzymał niekoniecznie musiał zaznaczyć termin naprawy lub czas jej trwania, więc tym samy nie można zrezygnować z towaru i żądać zwrotu gotówki.
2011-11-01 16:46:23 77.255.128.* | Aleksandra G.
Re: Rękojmia i gwarancja - obowiązki sprzedawcy [0]
Podejrzewam, że nie otrzymałbyś zwrotu gotówki. Wydaje mi się również, że pozostaje tylko gwarancja, a na czas naprawy nie masz żadnego wpływu. Uważam, że powinieneś sprawdzić gwarancję czy może są w niej wymienione Twoje możliwości lub skontaktuj się z najbliższym punktem tej firmy i dowiedz się co możesz zrobić. Zrezygnowanie z towaru z powodu długiego czasu naprawy było by działaniem na Twoją niekorzyść. Jeżeli naprawa będzie trwała długo i nie będziesz zadowolony z usług, po prostu następnym rzem wybierz produkt innej firmy.
2011-10-31 11:16:09 178.36.93.* | Yuuki
Re: Rękojmia i gwarancja - obowiązki sprzedawcy [0]
Wydaje mi się, że jako klient, zakupiłeś ten telewizor i masz prawo do takiego czegoś jak prośba o zwrot pieniędzy, czy wymiana towaru itp. Na pewno będą się w sklepie upierać, ale sama miałam podobną sytuację i się udało, trzeba tylko być przy swoim.
2011-10-30 22:50:27 89.79.164.* | turek8887
Re: Rękojmia i gwarancja - obowiązki sprzedawcy [1]
Tylko gwarancja gdyż podczas wydania towaru był on sprawny:D a uszkodzenie ukazało się dopiero po pół roku użytkowania.
2011-11-03 19:22:30 31.60.108.* | bydgoszczanka
Mowili o tym w RMF FM w Bydgoszczy szkoleniem aplikantow zajmuje sie wariat i psychopata taki adwokat zamiast w kryminale ma miejsce w komisji na uczelni Slawomir Maciejewski na ulicy przed swoja kancelaria na Nowym Rynku 5 pobil do nieprzytomnosci klientke zaraz potem sprzedal dom a sam zamknal sie w szpitalu psychiatrycznym gdzie udawal niepoczytalnosc Jest wariatem psychopata i zboczencem zostal wykluczony z zespolu adwokackiego ale wariat sie wyleczyl caly czas prowadzi kancelarie na Nowym Rynku 5 i moze dalej rozbijac klientkom nosy bo wariat moze juz zupelnie wszystko ta kobieta musiala wyprowadzic sie z Bydgoszzy
2011-10-30 19:03:11 91.206.244.* | nela:*
Re: Rękojmia i gwarancja - obowiązki sprzedawcy [0]
Moim zdaniem, pozostaje tylko gwarancja, gdyż rękojmia przysługuje wtedy, gdy towar podczas sprzedaży miał już wadę.
2011-10-30 17:01:39 178.36.75.* | Sylwia G.
Re: Rękojmia i gwarancja - obowiązki sprzedawcy [0]
Uważam że konsument nie może żądac zwrotu gotówki, jeśli dana rzecz jest jeszcze na gwarancji, owszem ma prawo żądać wymiany towaru na nowy, ale tylko jeśli nie jest to pierwsza usterka.
2011-10-30 16:31:20 79.189.164.* | a.zien
Re: Rękojmia i gwarancja - obowiązki sprzedawcy [0]
Moim zdaniem można skorzystać jedynie z gwarancji, ponieważ w momencie sprzedaży monitor był sprawny.
2011-10-30 15:18:08 77.254.178.* | dziuuuuuuuuuuuuuuba
Re: Rękojmia i gwarancja - obowiązki sprzedawcy [0]
Należy oddać monitor na gwarancję do naprawy, wymiany lub zwrotu pieniędzy. Często jednak bywa, że reklamacja nie jest uwzględniona i otrzymujemy ten sam, zepsuty monitor z powrotem. Należy zatem udać się do rzecznika praw konsumenta i napisać pismo, aby reklamacja była jednak uwzględniona. Właśnie tak bym zrobiła.
2011-10-30 14:40:34 83.20.53.* | pedro67559
Re: Rękojmia i gwarancja - obowiązki sprzedawcy [0]
Czyli od rękojmia możemy domagać się wymiany np.komputera no nowy poniewaz on mógł wiedzieć o wadzie a gwarancja jest nam niepotrzebna.
2011-10-30 14:22:41 83.27.88.* | agaa1805
Re: Rękojmia i gwarancja - obowiązki sprzedawcy [0]
O rękojmię konsument może się ubiegać gdy po zakupieniu towaru był on niesprawny. Na gwarancji konsument może polegać gdy po pewnym czasie użytkowania towar przestał działać.
2011-10-30 13:34:35 83.8.62.* | Piterqek
Re: Rękojmia i gwarancja - obowiązki sprzedawcy [0]
Stosujac sie do zasady rekojmi moze sie ubiegac, a nawet masz prawo do wymiany na nowy monitor, poniewaz produkt nie spelnia swoich walorow- w tym przypadku gwarancja jest zbedna. Powolujac sie na gwarancje towaru, towar powinien byc wymieniony lub naprawiony, co nie rowna sie z zwrotem kosztow za zakup danego produktu. Zwrot kosztow moze wystapic tylko w tedy kiedy producent nie jest wstanie naprawic lub wymienic Ci- jako konsumentowi- danego produktu.

W szczegolnym przpadku, kiedy doszlo do wielokrotnej nieudanej naprawy mozesz sie ubiebac o zworot kosztow. Jesli naprawa jest dlugoteminowa, to nie mozesz sie ubiegac ani o zwrot kosztow ani o wymiane towaru, przed uzyskaniem wynikow naprawy.
2011-10-29 20:45:29 83.25.218.* | -.-
Re: Rękojmia i gwarancja - obowiązki sprzedawcy [0]
w przypadku takim jak powyższy konsument ma prawo zażądać zwrotu pieniędzy, naprawy wadliwego towaru, lub wymiany go na nowy.
2011-10-29 14:53:36 178.56.231.* | hff
Re: Rękojmia i gwarancja - obowiązki sprzedawcy [0]
Możesz żądać wymiany monitora na nowy z tytułu rękojmi.Nie potrzebna jest do tego gwarancja ,wystarczy niezgodność towaru z umową(Np. monitor nie włącza się jak w Twoim przypadku).Jeśli nie dostarczą Ci nowego monitora lub nie naprawią go możesz ubiegać się o zwrot pieniędzy.Jeśli oddasz monitor na gwarancji ,gwarant nie musi Ci podawać czasu naprawy.W niektórych gwarancjach jest określone że możesz zrezygnować z towaru dopiero po kilku nieudanych naprawach .Nie mógłbyś więc zrezygnować z towaru z powodu długiego czasu naprawy.Rękojmia jest więc dużo bardziej dla ciebie korzystna.
2011-10-29 11:33:29 94.141.147.* | J.SZ
Re: Rękojmia i gwarancja - obowiązki sprzedawcy [0]
W takim przypadku konsument ma prawo zazadac zwrotu gotówki z tytułu rekojmi lub wymiane zepsutego sprzetu na nowy .
2011-10-27 21:21:02 79.186.161.* | m.s
Re: Rękojmia i gwarancja - obowiązki sprzedawcy [0]
Rękojmia trwa rok od kupienia rzeczy,także teoretycznie można oddać daną rzecz i zażądać gotówki jednak jeśli sprzedawca niezwłocznie naprawi rzecz bądź wymieni na nową nie musi oddawać nam pieniędzy.Rękojmia obejmuje tylko te wady ,które istniały w chwili sprzedaży.Jeżeli chodzi o gwarancję nie jest powiedziane ile czasu może maksymalnie trwać naprawa.
2011-10-27 20:55:42 109.74.96.* | w.wojciechowska
Re: Rękojmia i gwarancja - obowiązki sprzedawcy [0]
W tym przypadku można żądać zwrotu gotówki z tytułu rękojmi oraz wymienić sprzęt na nowy.
Gwarancja zaś gwarantuje nam usunięcie wady lub dostarczenie nowego sprzętu.
Możliwe jest zrezygnowanie z naprawy po długim oczekiwaniu.
2011-10-27 20:55:42 109.74.96.* | w.wojciechowska
Re: Rękojmia i gwarancja - obowiązki sprzedawcy [0]
W tym przypadku można żądać zwrotu gotówki z tytułu rękojmi oraz wymienić sprzęt na nowy.
Gwarancja zaś gwarantuje nam usunięcie wady lub dostarczenie nowego sprzętu.
Możliwe jest zrezygnowanie z naprawy po długim oczekiwaniu.
2011-10-27 14:04:45 77.45.61.* | tomek.w
Re: Rękojmia i gwarancja - obowiązki sprzedawcy [0]
Myślę ze powiniep pan oddać monitor na gwarancje w razie długiego oczekiwania na monitor poprosić o wymianę na nowy.
2011-10-26 21:23:44 46.112.195.* | MartaCi...
Re: Rękojmia i gwarancja - obowiązki sprzedawcy [0]
Moim zdaniem powinien Pan iść do tego sklepu, dać im ten monitor i żądać naprawy, wymiany na nowy baz żadnych wad lub zwrotu kosztu zakupionego produktu.
Najnowsze wiadomości
Podobne artykuły