Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Co dalej z ulgą meldunkową?

0
Podziel się:

Zniesienie obowiązku meldunkowego oznacza problemy w zastosowaniu ulgi w przypadku spadku lub darowizny. Jeśli resort nie wprowadzi zmian, zapłacimy wysoki podatek.

Co dalej z ulgą meldunkową?

Ulga mieszkaniowa przewidziana w ustawie o podatku od spadku i darowizn a planowane przez rząd zniesienie obowiązku meldunkowego

Zgodnie z planami Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji, w 2009 r. obowiązek meldunkowy ma zostać zastąpiony obowiązkiem zgłoszenia do urzędu gminy swojego miejsca zamieszkania.

Powyższe plany pociągają za sobą istotne konsekwencje na gruncie podatkowym. Zarówno bowiem, przepisy w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych [PDOF], jak i podatku od spadku i darowizn [PSID] przewidują tzw. ulgi mieszkaniowe uzależnione od dokonania meldunku.

O ile Ministerstwo Finansów przygotowało projekt nowelizacji ustawy o PDOF, który przewiduje likwidację ulgi meldunkowej i zastąpienie jej nowym rozwiązaniem, to z niewyjaśnionych powodów próżno szukać analogicznego rozwiązania dla ustawy o PSID.

| Tymczasem obecne przepisy w tym zakresie zakładają, że w przypadku nabycia m.in. własności (współwłasności) budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość, np. w drodze dziedziczenia lub darowizny (tylko I grupa podatkowa), nie wlicza się do podstawy opodatkowania ich czystej wartości [tzn. wartość nabytych rzeczy i praw majątkowych po potrąceniu długów i ciężarów] do łącznej wysokości nieprzekraczającej 110 m2 powierzchni użytkowej budynku lub lokalu. |
| --- |

Co oznacza, iż nie zapłacimy podatku od nabycia w drodze spadku lub darowizny (I grupa podatkowa) budynku mieszkalnego lub lokalu, których powierzchnia użytkowa odpowiednio nie przekracza 110 mkw..

Cały problem powyższej ulgi mieszkaniowej tkwi jednak w warunkach, które trzeba spełnić aby móc z niej skorzystać. Ulga ta bowiem przysługuje osobom, które m.in. będą zamieszkiwać będąc zameldowanymi na pobyt stały w nabytym lokalu lub budynku i nie dokonają jego zbycia przez okres 5 lat:

a) od dnia złożenia zeznania podatkowego lub zawarcia umowy darowizny w formie aktu notarialnego - jeżeli w chwili złożenia zeznania lub zawarcia umowy darowizny nabywca mieszka i jest zameldowany na pobyt stały w nabytym lokalu lub budynku,

b) od dnia zamieszkania potwierdzonego zameldowaniem na pobyt stały w nabytym lokalu lub budynku - jeżeli nabywca zamieszka i dokona zameldowania na pobyt stały w ciągu roku od dnia złożenia zeznania podatkowego lub zawarcia umowy darowizny w formie aktu notarialnego.

W konsekwencji, jakkolwiek obowiązku meldunkowego nie będzie, pozostanie jednak konieczność zameldowania na pobyt stały przy korzystaniu z ulgi mieszkaniowej. W efekcie przepisy dotyczące ulgi mieszkaniowej mogą stać się martwą regulacją.

Ze względu na fakt, że do chwili obecnej nie ma projektu przepisów, których celem byłaby nowelizacja przedmiotowych regulacji, na dzień dzisiejszy możliwe wydają się dwie wykładnie przepisów, prowadzące do zgoła odmiennych wniosków.

ZOBACZ TAKŻE:

Pierwsza z nich przewiduje, że wobec braku możliwości spełnienia warunków zwolnienia, od przyszłego roku podatnicy nie będą mieli prawa do ulgi i w rezultacie niemalże każde otrzymanie nieruchomości w sposób nieodpłatny będzie opodatkowane PSID. W takim wypadku podstawę opodatkowania stanowi wartość nabytej nieruchomości po potrąceniu długów i ciężarów, ustalana według stanu nieruchomości w dniu nabycia i ceny rynkowej z dnia powstania obowiązku podatkowego.

Natomiast kwotę podatku określa się w zależności od grupy podatkowej, do której należy nabywca. Wyjątkiem pozostanie najbliższa rodzina, tj. małżonkowie, zstępni, wstępni, pasierbowie, rodzeństwo, ojczym i macocha, pod warunkiem terminowego złożenia zawiadomienia o zamiarze korzystania z przewidzianej dla nich ulgi. Co ważne jednak, omawiana grupa nie korzysta z ulgi mieszkaniowej tylko z innego zwolnienia na gruncie PSID.

Odmienna wykładnia zakłada, że z uwagi na fakt, że rejestracja miejsca zamieszkania w organie gminy spełnia de facto takie same funkcje jak meldunek, pod instytucją zameldowania rozumie się również rejestrację. To rozwiązanie jakkolwiek korzystne dla podatników może jednak spotkać się z istotnymi wątpliwościami władz skarbowych, które w tym przypadku będą prawdopodobnie opierały się na literalnej wykładni przepisów, które nie wspominają nic o rejestracji, lecz o meldunku.

Poza wątpliwościami wskazanymi powyżej, warto zauważyć, że osoby którym darowano mieszkania w latach 2007-2008 mogą mieć trudności z udowodnieniem, że zamieszkiwały w nich przez okres 5 lat (obecnie potwierdzeniem tego faktu jest zameldowanie na pobyt stały), co może skutkować koniecznością zapłaty PSID wraz z odsetkami za zwłokę.

W rezultacie, zniesienie obowiązku meldunkowego bez zmiany ustawy o PSID może wprowadzić duże wątpliwości co do zakresu korzystania z tej ulgi. Tym bardziej konieczna wydaje się nowelizacja, która jednoznaczne ureguluje kwestię ulgi mieszkaniowej na przyszłość oraz wprowadzi przepisy przejściowe odnoszące się do sytuacji osób, które pod rządami obecnie obowiązujących przepisów zamieszkały w odziedziczonym lub podarowanym mieszkaniu, lecz nie zdołały się w nim zameldować.

Autor pełni obowiązki Senior Konsultanta w Zespole Doradztwa Podatkowego Accreo Taxand

wiadomości
gospodarka
najważniejsze
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
KOMENTARZE
(0)